University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntäminen reaaliaikaisessa renderöinnissä

Thumbnail
View/Open
19. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Varjus, Tuukka
Date
2023
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
NVIDIA:n esitellessä maailman ensimmäiset laitteistokiihdytteistä säteenseurantaa tukevat Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet vuonna 2018, mahdollisti se säteenseurannan hyödyntämisen reaaliaikaisessa renderöinnissä. Säteenseurannan ollessa tunnetusti laskennallisesti hyvinkin raskas verrattuna esimerkiksi rasterointiin, on tutkielman tarkoitus selvittää missä määrin ja millä menetelmin ja tavoin säteenseurantaa kyetään hyödyntämään reaaliaikaisessa renderöinnissä ja mitä haasteita siihen liittyy. Säteenseurannan suorituskyvyn esittelemiseksi tutkielman empiirisessä osiossa arvioitiin säteenseurannan suorituskykyä ja siihen vaikuttavia tekijöitä NVIDIA:n Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimella. Varsinaisia menetelmiä ja tapoja laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntämiseen ja siihen liittyviä haasteita tarkasteltiin, niin nykyisissä videopeleissä perustuen pääsääntöisesti GDC konferenssitallenteisiin, kuin myös kirjallisuuskatsauksen avulla. Videopeleissä säteenseurannan laskennallinen vaativuus näkyy rasteroinnin säilymisenä päätekniikkana renderöinnissä säteenseurannan täydentäessä valittujen valon ilmenemismuotojen kuvaamista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkimuksen havaittiin pääsääntöisesti keskittyvän näytteiden tehokkaaseen hyödyntämiseen ja häiriönpoistoon, joihin lukeutuvia menetelmiä tutkielmassa tarkemmin esitellään. Merkittävimpinä havaittuina haasteina voidaan pitää monivalo-ongelmaa, sekä menetelmien ajallista vakautta ja harhattomuutta. ...
 
Since 2018 when NVIDIA introduced the world's first GPUs supporting hardware accelerated ray tracing, ray tracing has become available in real-time rendering. As ray tracing is known for its computational complexity, the purpose of this study is to introduce methods and ways to utilize ray tracing in real-time rendering, as well related notable challenges. To introduce the performance of hardware accelerated ray tracing and to study performance affecting factors more closely, empirical study using NVIDIA Turing architecture GPU was conducted. The methods and ways to utilize ray tracing in real-time rendering and related challenges were explored through literature review and through studying ray tracing usage in current video games mainly by reviewing GDC presentations. In reviewed video games the computational complexity of ray tracing was seen as usage of rasterization as primary rendering technique, whereas ray tracing was used for complementing selected effects. In literature review the research around real-time ray tracing was seen as mostly focusing on efficient sampling and denoising techniques, which are introduced in detail in this study. The most notable challenges detected in real-time ray tracing are many-lights problem and temporal stability and unbiasedness of used techniques. ...
 
Keywords
säteenseuranta polunseuranta Turing-arkkitehtuuri Monte Carlo -integrointi häiriönpoisto Vulkan API renderöinti rasterointi laitteistokiihdytys tekoäly
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306143813

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa 

    Tiainen, Toni (2019)
    Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ...
  • Ohjelmistomallit - teoria, käytäntö ja hyödyntäminen suomalaisessa ohjelmistoteollisuudessa 

    Axen, Jari; Hyvärinen, Jaakko (2005)
  • Value from Public Health Data with Cognitive Computing : loppuraportti 

    Neittaanmäki, Pekka; Lehto, Martti (University of Jyväskylä, Faculty of Information Technology, 2017)
  • Konvolutionaalisten neuroverkkojen hyödyntäminen automatisoitujen ajoneuvojen kehittämisessä 

    Hiekkavirta, Jenna (2021)
    Tekoäly on tällä hetkellä ja tulevaisuudessa merkittävä teknologia, jota pystytään hyödyntämään autonomisessa ajamisessa eri teknologioiden avulla. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään sitä, miten konvolutionaalisia ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen nuorten mielenterveyden häiriöissä 

    Kääriäinen, Laura (2021)
    Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat iso ja kasvava ongelma, jolla on kauaskantoiset seuraukset niin ihmiselle itselleen, kuin myös koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan menestys tuotannollisesta ja taloudellisesta näkökulmasta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre