Ositusmetodit reaaliaikaisessa renderöinnissä
Tekijät
Päivämäärä
2017Tietokonegrafiikka ja siihen liittyvät menetelmät ovat nopeasti kehittyvä tutkimuksen ala. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pohtia eri ositusmenetelmien toimintaa reaaliaikaisessa käytössä sekä vertailla näitä menetelmiä. Nykyaikaiselle käytölle tehokkaimmaksi osoittautui kolmesta tutkitusta menetelmästä tuorein (Brainerd ym. 2016). Tulevassa tutkimuksessa laitteistointegraatioon keskittyminen voisi tuoda ositusmenetelmät nopeammin kuluttajien saataville. Computergraphicsanditsmethodsarearapidlydevelopingfieldinresearch.The purpose of this study is to discuss and compare the functionality of several subdivision methods in real-time use. The latest of the three studied methods turned out to be the most optimal for modern use (Brainerd ym. 2016). Focusing future research on hardware integration could bring subdivision methods for consumers sooner.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Tiainen, Toni (2019)Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ... -
Laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntäminen reaaliaikaisessa renderöinnissä
Varjus, Tuukka (2023)NVIDIA:n esitellessä maailman ensimmäiset laitteistokiihdytteistä säteenseurantaa tukevat Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet vuonna 2018, mahdollisti se säteenseurannan hyödyntämisen reaaliaikaisessa renderöinnissä. ... -
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
3D-Renderöinti Vulkan-rajapinnalla
Jylhä, Patrik (2023)Nykypäivänä 3D-grafiikkaa käytetään lukuisissa käyttökohteissa, useilla eri käyttöjärjestelmillä ja sitäkin moninaisimmilla laitteilla. Tästä laitteiden ja ohjelmistojen kirjosta johtuen useimmat kehittäjät päätyvät ... -
GPU-laskennan optimointi
Isohanni, Jari (2013)Näytönohjaimet, grafiikkasuorittimet, tarjoavat rinnakkaisen laskennan alustan, jossa voidaan suorittaa ohjelmakoodia satojen ydinten toimesta. Tämä alusta mahdollistaa matemaattisesti työläiden ongelmien ratkaisemisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.