Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
Tässä tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyyttä 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja päiväkotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa sosiaalisista taidoista ja sopeutuvuudesta, jotta tukea tarvitsevat lapset voitaisiin tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tutkielmassa käytettiin Lapsen kielen kehitys ja familiaalinen dysleksiariski -pitkittäistutkimuksen (LKK) aineistoa. LKK-tutkimuksen on toteuttanut Jyväskylän yliopisto. Tämän tutkielman analyyseissa on mukana 191–175 lasta, tutkimuksen eri vaiheissa osallistuneiden lasten lukumäärän mukaan. Suurimmassa osassa analyyseja lapsia oli 175, joista tyttöjä oli 87 (49,7 %) ja poikia 88 (50,3 %).
Aineisto kerättiin The Behaviour Assessment System for Children (BASC) -kyselylomakkeella, jonka sama vanhempi täytti lapsen ollessa 4- ja 9-vuotias. Tässä tutkielmassa pysyvyyttä tutkittaessa lasten sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus jaettiin vanhempien vastausten perusteella taitoryhmiin heikoiksi, keskiverroiksi ja vahvoiksi. Aineisto analysoitiin käyttäen Pearsonin korrelaatiotestiä, ristiintaulukointia, khiin neliö-testiä, toistomittausten kovarianssianalyysia ja t-testiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että mitä vahvemmat sosiaaliset taidot ja sopeutuvuus olivat 4-vuotiaana, sitä vahvemmat ne olivat 9-vuotiaana. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä vain sosiaalisiin taitoihin 9-vuotiaana, tyttöjen ollessa taidoiltaan hieman vahvempia kuin pojat. Päiväkotihoito 4-vuotiaana ei ollut yhteydessä sosiaalisiin taitoihin ja sopeutuvuuteen tai niiden muutokseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Joukkueurheilua harrastavien 7–11-vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Vähätörmä, Matias (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää joukkueurheilua harrastavien 7–11- vuotiaiden lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteyksiä ja eroja suhteessa harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään. Tutkimuksen kohdejoukko ... -
Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Vähätörmä, Matias (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ... -
Sarjakuvittaminen lasten toiminnanohjauksen ja sosiaalisten taitojen kehityksen tukena : varhaiserityiskasvatuksen työntekijöiden haastattelu- ja havainnointitutkimus
Korteikko, Marianne (2011)Tutkimus selvitti varhaiserityiskasvatuksen ammattilaisten sarjakuvittamisen menetelmän käyttöä, syitä käyttöön ja sen avulla saavutettua tukea lasten toiminnanohjauksessa sekä sosiaalisissa taidoissa. Tutkimus oli laadulinen ... -
"Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
Lepistö, Elina (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat. Tutkimukseni ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.