"Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden
sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen
musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat.
Tutkimukseni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on myös tapaustutkimuksen
piirteitä. Tutkimukseeni osallistui yhden ensimmäisen luokan oppilaat.
Keräsin tutkimukseni aineiston havainnoinnin, videoinnin sekä oppilaiden
itsearviointien kautta. Analysoin aineistoni teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimustuloksistani ilmeni, että ensimmäisen luokan sosiaalisista taidoista
on mahdotonta tehdä selkeää linjausta. Taidot ovat vielä vahvasti harjaantumassa.
Tuloksista paljastui, että konteksti vaikuttaa vahvasti siihen,
kuinka oppilaiden sosiaaliset taidot ilmenevät. Oppilaan sosiaalinen status vaikutti
siihen, kuinka hän käyttäytyi vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätyöskentelyyn
oppilaat tarvitsivat enemmän ohjausta kuin parityöskentelyyn. Alkuopetuksen
musiikkikasvatus vahvisti erityisesti luokan yhteistoiminnallisia taitoja,
keskustelutaitoja sekä tunnetaitoja. Positiivista vaikuttamista tapahtui musiikin
tunneilla enemmän kuin muilla oppitunneilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisten taitojen ilmenevyyttä on suotavaa
tarkastella kontekstin kautta. Musiikin tunnit antavat erinomaisen mahdollisuuden
pienten oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Sosiaalisten
taitojen oppimisen tavoitteet tulisikin asettaa näkyville opettajien toimesta
...
Muu nimeke
Ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kauttaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Viisivuotiaiden kognitiiviset kyvyt ensimmäisen luokan syksyn matemaattisten taitojen ennustajina
Ikkelä-Koski, Tuulia (2003) -
Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Vähätörmä, Matias (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Sarjakuvittaminen lasten toiminnanohjauksen ja sosiaalisten taitojen kehityksen tukena : varhaiserityiskasvatuksen työntekijöiden haastattelu- ja havainnointitutkimus
Korteikko, Marianne (2011)Tutkimus selvitti varhaiserityiskasvatuksen ammattilaisten sarjakuvittamisen menetelmän käyttöä, syitä käyttöön ja sen avulla saavutettua tukea lasten toiminnanohjauksessa sekä sosiaalisissa taidoissa. Tutkimus oli laadulinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.