"Onks tää susta hyvä komppi?" : ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kautta
Tutkimukseni tavoitteena on tutkia sitä, millaiset ovat ensimmäisen luokan oppilaiden
sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkin myös, mitä sosiaalisia taitoja alkuopetuksen
musiikkikasvatuksen toimintatavat vahvistavat.
Tutkimukseni on laadullinen toimintatutkimus, jossa on myös tapaustutkimuksen
piirteitä. Tutkimukseeni osallistui yhden ensimmäisen luokan oppilaat.
Keräsin tutkimukseni aineiston havainnoinnin, videoinnin sekä oppilaiden
itsearviointien kautta. Analysoin aineistoni teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla.
Tutkimustuloksistani ilmeni, että ensimmäisen luokan sosiaalisista taidoista
on mahdotonta tehdä selkeää linjausta. Taidot ovat vielä vahvasti harjaantumassa.
Tuloksista paljastui, että konteksti vaikuttaa vahvasti siihen,
kuinka oppilaiden sosiaaliset taidot ilmenevät. Oppilaan sosiaalinen status vaikutti
siihen, kuinka hän käyttäytyi vuorovaikutustilanteissa. Ryhmätyöskentelyyn
oppilaat tarvitsivat enemmän ohjausta kuin parityöskentelyyn. Alkuopetuksen
musiikkikasvatus vahvisti erityisesti luokan yhteistoiminnallisia taitoja,
keskustelutaitoja sekä tunnetaitoja. Positiivista vaikuttamista tapahtui musiikin
tunneilla enemmän kuin muilla oppitunneilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisten taitojen ilmenevyyttä on suotavaa
tarkastella kontekstin kautta. Musiikin tunnit antavat erinomaisen mahdollisuuden
pienten oppilaiden sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Sosiaalisten
taitojen oppimisen tavoitteet tulisikin asettaa näkyville opettajien toimesta
...


Alternative title
Ensimmäisen luokan sosiaalisten taitojen vahvistaminen musiikkikasvatuksen kauttaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viisivuotiaiden kognitiiviset kyvyt ensimmäisen luokan syksyn matemaattisten taitojen ennustajina
Ikkelä-Koski, Tuulia (2003) -
Joukkueurheilua harrastavien 7–9-vuotiaiden itsearvioitujen sosiaalisten taitojen yhteydet harrastusvuosiin, sukupuoleen ja ikään
Vähätörmä, Matias (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7–9-vuotiaiden joukkueurheilua harrastavien lasten itsearvioitujen sosiaalisten taitojen tason yhteys harrastettuihin vuosiin. Lisäksi tarkasteltiin vastaajien sukupuolien ja ... -
Opettajien käsityksiä sosiaalisten taitojen opettamisesta peruskoulun 1. - 6. luokilla
Oinas, Seija (2010) -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyys 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi
Yli-Öyrä, Krista (2019)Tässä tutkielmassa selvitettiin sosiaalisten taitojen ja sopeutuvuuden pysyvyyttä 4-vuotiaasta 9-vuotiaaksi. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lapsen sukupuoli ja päiväkotihoitoon osallistuminen 4-vuotiaana yhteydessä sosiaalisiin ...