University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kouluvalmius tukea tarvitsevien lasten esiopetuksen dokumenteissa

Thumbnail
View/Open
343.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hapuli, Emilia |
Heino, Roosa-Maria
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkastelemme tukea tarvitsevien esiopetusikäisten lasten pedagogisia dokumentteja kouluvalmiuden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä merkityksiä kouluvalmiuteen liitetään sekä millä tavoin lapsen tukemista ja tuen keinoja kuvataan dokumenteissa. Tarkastelemme tehostettua ja erityistä tukea saavien lasten dokumentteja, jotka siirtyvät esiopetuksesta kouluun. Tutkimuksessa on käytetty soveltuvin osin Noora Heiskasen 2016 toukokuussa keräämää tutkimusaineistoa. Aineisto on kerätty esiopetusryhmistä neljästä eri kunnasta. Tutkimuksessamme dokumentteja on yhteensä 34. Tutkimus on laadullinen ja aineistoa on analysoitu diskurssianalyysin keinoja soveltaen. Kouluvalmiutta kuvattiin dokumenteissa pääasiassa lapsen ja maturaation näkökulmasta. Sitä kuvattiin epäsuorasti lapsen ominaisuuksien, tuen tarpeiden ja tavoitteiden kautta. Dokumenteissa esiintyi vain vähän suoraan kouluun viittaavia ilmauksia ja ne eivät itsessään kuvanneet kouluvalmiutta. Lapsen tukemiseen liittyvä puhe oli suurelta osin raportoivaa ja toteavaa, mutta se sisälsi myös konkreettisempia tekoja ohjaavia kirjauksia. Puheelle yleistä oli myös se, että siinä ei käynyt ilmi, kuka oli toiminnasta tai tuesta vastuussa. Dokumentaatiokäytäntöjä tulisi tarkastella kriittisesti, koska kirjaukset myös muokkaavat kuvaa lapsesta. Kirjauksia säilytetään ajasta ja paikasta toiseen, jonka myötä dokumentit siirtyvät ammattilaiselta toiselle. Dokumentit voivat muodostaa pysyvän kuvan lapsesta, joten on merkityksellistä, miten dokumentteja kirjataan. Koulusiirtymään liittyviin dokumentteihin tulisi kirjata kouluvalmiuden kannalta keskeisiä asioita, jotta voitaisiin taata tuen jatkumo esiopetuksesta kouluun. ...
Keywords
erityisopetus koulukypsyys esiopetus dokumentointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042920

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esiopetuksen laaja-alaiset osaamisalueet kouluvalmiustaidoissa: Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä kouluvalmiudesta 

    Moilanen, Laura (2018)
    Kouluvalmius on laajasti tutkittu aihe, ja kaksi eri koulutusastetta tiukasti toisiinsa yhdistävä tekijä. Tämä tutkimus tuo uuden näkökulman kouluvalmiuteen vuonna 2016 voimaan tulleiden Esiopetuksen opetussuunnitelman ...
  • ''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta 

    Tenhunen, Anni (2013)
    Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 ...
  • Esiopetus luokanopettajan silmin : tutkimus Alahärmän kunnan esiopetuksen onnistumisesta, sen merkityksestä sekä lasten kouluvalmiudesta ja siirtymisestä esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Perämäki, Johanna (2001)
  • Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana 

    Leppänen, Emmi; Penttilä, Sonja (2016)
    Leppänen, Emmi ja Penttilä, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua. Tässä ...
  • Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta 

    Ahokas, Elliroosa; Hakala, Miia (2020)
    Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre