Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana
Päivämäärä
2016Leppänen, Emmi ja Penttilä, Sonja. 2016. Kouluvalmiuden ja temperamentin välinen yhteys vanhemman arvioimana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 70 sivua.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin onko esikoululaisen temperamentilla vaikutusta hänen kouluvalmiuteensa vanhempien ollessa arvioitsijoina. Selvitimme sitä, mitkä taustatekijät vaikuttavat kouluvalmiuden osa-alueisiin sekä mitkä temperamenttipiirteet vaikuttavat kouluvalmiuteen. Lisäksi selvitimme millaista tämä yhteys on.
Keskeisin temperamenttiteoria tässä tutkimuksessa on Thomasin ja Chessin yhdeksän temperamenttipiirrettä sisältävä teoria. Nämä piirteet ovat aktiivisuus, rytmisyys, lähestyminen uusissa tilanteissa, reaktioiden intensiivisyys, mielialan laatu, sinnikkyys, responsiivisuuskynnys, häirittävyys sekä sopeutuminen. Tutkimuksessa mukana olivat aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu sekä häirittävyys. Kouluvalmiutta käsitellään Turun mallin mukaisesti ja se sisältää osa-alueet kielelliset valmiudet, omatoimisuus ja päivittäistoiminnot, sosiaaliset taidot ja tunneilmaisu, matemaattiset valmiudet, motorikka, visuomotoriikka ja hahmotus sekä työskentelytaidot ja käyttäytyminen oppimistilanteissa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin verkkokyselylomakkein keväällä 2015. Tutkimukseen vastasi 88 (n=88) esikouluikäisen lapsen vanhempaa kuudelta eri paikkakunnalta ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Lapsen sukupuolella ja syntymäkuukaudella oli vaikutusta kouluvalmiuteen. Perhetekijöillä ei puolestaan ollut juurikaan yhteyttä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus, lähestyminen uusissa tilanteissa, mielialan laatu ja häirittävyys olivat kaikki jossain määrin yhteydessä kouluvalmiuden kanssa. Aktiivisuus ja häirittävyys olivat yhteydessä lähes kaikkiin kouluvalmiuden osa-alueisiin, mutta lähestyminen uusissa tilanteissa oli yhteydessä ainoastaan sosiaalisiin taitoihin ja tunneilmaisuun.
Lapsesta itsestään riippumattomat ominaisuudet olivat siis yhteydessä vanhempien arvioimaan kouluvalmiuteen. Se, miten lapsen koulunaloitus sujuu, on siis riippuvaista myös lapsen temperamentista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen varhaisen temperamentin ja sukupuolen yhteys kuusivuotiaan ystävyyssuhteiden ja sosiaalisen kompetenssin muodostumiseen vanhemman ja esikouluopettajan arvioimana
Kannel, Lassi (2021)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen 14 kuukauden ikäisen temperamentin varautuneisuuden yhteyttä esikouluopettajan ja vanhemman arvioimaan esiopetusikäisen lapsen sosiaaliseen kompetenssiin sekä ystävyyssuhteisiin. Aiempien ... -
Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
Alanko, Maria (2018)Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ... -
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ... -
''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
Tenhunen, Anni (2013)Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.