Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7–8-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien ääntämistaitoihin ja foneettiseen tietoisuuteen. Fonologisten taitojen roolia lukemiseen oppimisessa on tutkittu Suomessa sekä maailmalla, mutta vieraan kielen oppimisen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tutkimuksen ensimmäinen teoriaosuus käsittelee varhennettua kieltenopetusta ja iän yhteyttä kielten oppimiseen. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan suomen ja englannin konsonanttijärjestelmiä, fonologisen tietoisuuden teorioita sekä ääntämisen ja fonetiikan opettamista.
Tutkimusta varten järjestettiin kaksi eri opetusinterventiota. Yksi ryhmä toisen luokan oppilaita sai kahdeksan viikon ajan englannin äänteisiin keskittyvää opetusta, jossa hyödynnettiin merirosvoaiheista materiaalipakettia, kun taas toinen ryhmä opiskeli kielisuihkutustyylisesti englannin sanastoa ja lyhyitä fraaseja. Kontrolliryhmä ei saanut minkäänlaista englannin opetusta. Yhteensä 120 oppilaan foneettisia taitoja testattiin äänteiden erottelutehtävän avulla interventioita ennen ja niiden jälkeen.
Tulokset osoittavat, että englannin äänteitä opetellut ryhmä kehittyi äänteiden erottelussa tilastollisesti merkittävästi usean äänteen kohdalla. Kielisuihkutus- ja kontrolliryhmän kehitys oli maltillisempaa, eikä merkittävää kehitystä havaittu kuin muutaman äänteen kohdalla. Tuloksista voidaan siis päätellä, että lyhytkin interventio voi kehittää lasten vieraan kielen äännetietoisuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
From abugida to alphabet in Konso, Ethiopia : The interplay between script and phonological awareness
Ahlberg, Aija Katriina; Eklund, Kenneth; Otieno, Suzanne C.S.A.; Nieminen, Lea (John Benjamins Publishing Co., 2019)This study examines the interplay between phonological awareness and orthography in Konso, a Cushitic language in Southwest Ethiopia. Thirty-two adults reading the Konso abugida but with minimal exposure to alphabetic ...