Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorSavolainen, Jenna
dc.contributor.authorHalmemies, Sofia
dc.date.accessioned2019-05-29T06:14:47Z
dc.date.available2019-05-29T06:14:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64265
dc.description.abstractKieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio vaikuttaa 7–8-vuotiaiden lasten englannin konsonanttien ääntämistaitoihin ja foneettiseen tietoisuuteen. Fonologisten taitojen roolia lukemiseen oppimisessa on tutkittu Suomessa sekä maailmalla, mutta vieraan kielen oppimisen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen ensimmäinen teoriaosuus käsittelee varhennettua kieltenopetusta ja iän yhteyttä kielten oppimiseen. Toisessa teoriaosuudessa tarkastellaan suomen ja englannin konsonanttijärjestelmiä, fonologisen tietoisuuden teorioita sekä ääntämisen ja fonetiikan opettamista. Tutkimusta varten järjestettiin kaksi eri opetusinterventiota. Yksi ryhmä toisen luokan oppilaita sai kahdeksan viikon ajan englannin äänteisiin keskittyvää opetusta, jossa hyödynnettiin merirosvoaiheista materiaalipakettia, kun taas toinen ryhmä opiskeli kielisuihkutustyylisesti englannin sanastoa ja lyhyitä fraaseja. Kontrolliryhmä ei saanut minkäänlaista englannin opetusta. Yhteensä 120 oppilaan foneettisia taitoja testattiin äänteiden erottelutehtävän avulla interventioita ennen ja niiden jälkeen. Tulokset osoittavat, että englannin äänteitä opetellut ryhmä kehittyi äänteiden erottelussa tilastollisesti merkittävästi usean äänteen kohdalla. Kielisuihkutus- ja kontrolliryhmän kehitys oli maltillisempaa, eikä merkittävää kehitystä havaittu kuin muutaman äänteen kohdalla. Tuloksista voidaan siis päätellä, että lyhytkin interventio voi kehittää lasten vieraan kielen äännetietoisuutta.fi
dc.format.extent102
dc.language.isoen
dc.subject.otherphonetic awareness
dc.subject.otherearly foreign language learning
dc.titlePirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905292858
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysofonologia
dc.subject.ysofonetiikka
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysofonologinen tietoisuus
dc.subject.ysoääni (fysikaaliset ilmiöt)
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoäänteet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysophonology
dc.subject.ysophonetics
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysophonological awareness
dc.subject.ysosounds
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysospeech sounds
dc.subject.ysoteaching and instruction


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record