dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Salo, Sanni | |
dc.contributor.author | Savijoki, Henriikka | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T10:06:24Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T10:06:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64212 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat liittivät kolmiportaisen tuen pedagogisiin asiakirjoihin ja niiden laadintaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto koostui neljästä erityisopettajan haastattelusta ja neljästä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että roolit asiakirjojen laadinnassa jakautuivat erityisopettajien ja luokanopettajien välillä epäselvästi, eivätkä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatut ohjeistukset toteutuneet käytännössä. Lisäksi yhteistyön tekeminen koettiin eri tavalla opettajaryhmien välillä, sillä erityisopettajat kokivat pedagogisiin asiakirjoihin liittyvän yhteistyön toimivaksi kun taas luokanopettajien kokemukset yhteistyön toteutumisesta erosivat toisistaan jakaen aineiston tältä osin kahteen osaan. Puolet luokanopettajista koki yhteistyön toimivaksi ja puolet riittämättömäksi. Keskeisiksi kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnan haasteiksi opettajat kokivat epäselvät lomakkeet sekä lomakkeiden täytön puutteellisen ohjeistuksen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat entistä selkeämpiä ohjeistuksia roolien jakamiseen ja keskinäisen yhteistyön toteuttamiseen. Lisäksi huomattiin, että kolmiportaisen tuen asiakirjoja tulisi yksinkertaistaa ja niiden laadintaa keventää opettajien työn tehostamiseksi. Kolmiportaisen tuen asiakirjoja ja niiden laadintaa kehittämällä voidaan huomioida yhä paremmin tukea tarvitsevat oppilaat sekä asiakirjoja laativat opettajat. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pedagogiset asiakirjat | |
dc.title | Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905272825 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |