English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on
yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja käytänteistä. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suomessa pääosin peruskoulussa ja ulkomailla korkea-asteen opetuksessa, mutta tutkimuksessa on selkeä aukko suomalaisen lukiokoulutuksen ja aineenopetuksen näkökulmasta. Myöskin opiskelijoiden näkökulma on vähemmän tutkittu kuin opettajien, ja tarve lisätutkimuksista englanti vieraana kielenä – ympäristöissä on tunnistettu.
Tämän pääosin määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeinä opiskelijat (N=214) pitävät
erilaisia opettajan eettisyyteen liittyviä tekijöitä ja kuinka hyvin nämä tekijät näkyvät lukion englanninopettajien toiminnassa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään sitä, kuinka tärkeinä erilaisia englannin oppiaineeseen liittyviä eettisiä tekijöitä pidetään. Opiskelijoilta pyydettiin myös kuvauksia heidän kokemuksistaan eettisistä ja epäeettisistä englanninopettajista heidän kouluaikansa varrelta tilastoanalyysin tueksi. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä lukio-opiskelijoilta ympäri Suomea, ja analysoitiin tilastollisesti sekä sisällönanalyysin keinoin.
Lukiolaiset pitivät kaikista tärkeimpinä eettisinä tekijöinä reilua arviointia, luottamuksellisuutta, kiusaamisen suvaitsemattomuutta, opettajan aineenhallintaa sekä tasa-arvoista kohtelua. Vähiten tärkeäksi koettiin se, ettei opettaja jakaisi henkilökohtaisia asioitaan sekä se, ettei opettaja käyttäisi sopimatonta kieltä. Analyysi osoitti, että lukiolaiset kokivat nykyisten englanninopettajiensa toiminnan erittäin eettisenä. Opiskelijoiden laajempien kuvauksien perusteella eettiset opettajat kohtelivat opiskelijoita tasapuolisesti ja positiivisesti, mm. auttaen, kannustaen, kuunnellen ja kohdellen ystävällisesti ja kunnioittaen. Kokemukset epäeettisyydestä englanninopettajien taholta liittyivät epäoikeudenmukaisuuteen sekä mm. nolaamiseen,
vähättelyyn, kannustamattomuuteen, välinpitämättömyyteen ja ilkeyteen. Neljäsosa vastaajista ei kuitenkaan ollut koskaan kokenut epäeettistä käytöstä englanninopettajilta. Englannin oppiaineeseen liittyen opiskelijat arvostivat eniten opettajan kielitaitoa ja heidän kehityksensä tukemista kielenkäyttäjänä. Puolueettomuutta mm. englanninkielisten maiden politiikan suhteen ja etiikan käsittelemistä aiheena
englannintunneilla sen sijaan ei pidetty kovin tärkeänä. Opettajat voisivat hyödyntää opiskelijoiden kokemuksia aiheesta työkaluna reflektointiin ja ammatilliseen kehitykseen.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin huomioida myös muut aineenopettajat ja selvittää sitä, millaisista toimintatavoista opiskelijoiden kokemukset epätasa-arvosta ja epäoikeudenmukaisuudesta johtuvat. Lisäksi
olisi hyödyllistä tutkia sitä, millaisena opettajat näkevät omien eettisten periaatteidensa ja toimintansa suhteen. Lisäksi erityisesti englannin oppiaineessa voitaisiin perehtyä siihen, kuinka etiikka näkyy osana
opetussisältöjä ja siihen, liittyvätkö eettiset kysymykset itse englannin kieleen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Investigating the professional agency of secondary school English teachers in South Korea
Namgung, Wook; Moate, Josephine; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer, 2020)This qualitative study examines the professional agency of secondary English teachers in Midwestern South Korea. Specifically, it investigates how secondary English teachers in South Korea understand their professional ... -
English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
Auvinen, Annastiina (2020)Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen ...