dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kolehmainen, Maisa | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T09:18:36Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T09:18:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64208 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on
yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista erilaisista arvoista ja käytänteistä. Opettajien etiikkaa on tutkittu Suomessa pääosin peruskoulussa ja ulkomailla korkea-asteen opetuksessa, mutta tutkimuksessa on selkeä aukko suomalaisen lukiokoulutuksen ja aineenopetuksen näkökulmasta. Myöskin opiskelijoiden näkökulma on vähemmän tutkittu kuin opettajien, ja tarve lisätutkimuksista englanti vieraana kielenä – ympäristöissä on tunnistettu.
Tämän pääosin määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeinä opiskelijat (N=214) pitävät
erilaisia opettajan eettisyyteen liittyviä tekijöitä ja kuinka hyvin nämä tekijät näkyvät lukion englanninopettajien toiminnassa. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään sitä, kuinka tärkeinä erilaisia englannin oppiaineeseen liittyviä eettisiä tekijöitä pidetään. Opiskelijoilta pyydettiin myös kuvauksia heidän kokemuksistaan eettisistä ja epäeettisistä englanninopettajista heidän kouluaikansa varrelta tilastoanalyysin tueksi. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä lukio-opiskelijoilta ympäri Suomea, ja analysoitiin tilastollisesti sekä sisällönanalyysin keinoin.
Lukiolaiset pitivät kaikista tärkeimpinä eettisinä tekijöinä reilua arviointia, luottamuksellisuutta, kiusaamisen suvaitsemattomuutta, opettajan aineenhallintaa sekä tasa-arvoista kohtelua. Vähiten tärkeäksi koettiin se, ettei opettaja jakaisi henkilökohtaisia asioitaan sekä se, ettei opettaja käyttäisi sopimatonta kieltä. Analyysi osoitti, että lukiolaiset kokivat nykyisten englanninopettajiensa toiminnan erittäin eettisenä. Opiskelijoiden laajempien kuvauksien perusteella eettiset opettajat kohtelivat opiskelijoita tasapuolisesti ja positiivisesti, mm. auttaen, kannustaen, kuunnellen ja kohdellen ystävällisesti ja kunnioittaen. Kokemukset epäeettisyydestä englanninopettajien taholta liittyivät epäoikeudenmukaisuuteen sekä mm. nolaamiseen,
vähättelyyn, kannustamattomuuteen, välinpitämättömyyteen ja ilkeyteen. Neljäsosa vastaajista ei kuitenkaan ollut koskaan kokenut epäeettistä käytöstä englanninopettajilta. Englannin oppiaineeseen liittyen opiskelijat arvostivat eniten opettajan kielitaitoa ja heidän kehityksensä tukemista kielenkäyttäjänä. Puolueettomuutta mm. englanninkielisten maiden politiikan suhteen ja etiikan käsittelemistä aiheena
englannintunneilla sen sijaan ei pidetty kovin tärkeänä. Opettajat voisivat hyödyntää opiskelijoiden kokemuksia aiheesta työkaluna reflektointiin ja ammatilliseen kehitykseen.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin huomioida myös muut aineenopettajat ja selvittää sitä, millaisista toimintatavoista opiskelijoiden kokemukset epätasa-arvosta ja epäoikeudenmukaisuudesta johtuvat. Lisäksi
olisi hyödyllistä tutkia sitä, millaisena opettajat näkevät omien eettisten periaatteidensa ja toimintansa suhteen. Lisäksi erityisesti englannin oppiaineessa voitaisiin perehtyä siihen, kuinka etiikka näkyy osana
opetussisältöjä ja siihen, liittyvätkö eettiset kysymykset itse englannin kieleen. | fi |
dc.format.extent | 115 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | general upper secondary school | |
dc.subject.other | perceptions | |
dc.subject.other | language teaching | |
dc.title | English teacher ethics : upper secondary school student perceptions | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905272824 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammattietiikka | |
dc.subject.yso | etiikka | |
dc.subject.yso | eettisyys | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | professional ethics | |
dc.subject.yso | ethics | |
dc.subject.yso | ethicality | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |