"Es war Deutsch in der Luft" : Erfahrungen erwachsener Sprachlerner mit dem handlungsorientierten Unterricht im Rahmen eines DaF-Kurses
Tekijät
Päivämäärä
2019Toiminnallinen kieltenopetus on ollut esillä viime vuosina, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän osana aikuisten kieltenopetusta. Toiminnallisuuden pohjalla vaikuttaa useita teorioita ja suuntauksia. Tämä tutkielma pohjaa John Deweyn sekä David Kolbin kokemusoppimista käsitteleviin teorioihin ja tarkastelee toiminnallista kielenoppimista aikuiskoulutuksessa niiden näkökulmasta. Aikuisten oppimista tarkastellaan Malcolm S. Knowlesin aikuisoppimisen teorian kautta.
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia aikuisilla kielenoppijoilla on toiminnallisista tehtävistä ja aktiviteeteista ja miten ne heidän mielestään vaikuttavat heidän oppimistuloksiinsa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana 50-tuntista saksan alkeiskurssia kevään 2018 aikana sekä kyselylomakkeilla että kurssin lopuksi toteutetun, nauhoitetun ja litteroidun ryhmäkeskustelun avulla. Ryhmäkeskustelun litteraatti muodostaa tutkimuksen pääaineiston.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysi avulla tutkimalla aineistosta esiin nousseita teemoja. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuiset kielenoppijat nimesivät verrattain enemmän oppimista tukevia kokemuksia kuin oppimista hankaloittavia seikkoja. Oppimista tukevat seikat voitiin jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, jotka ovat tehtävien konkreettisuus, keskustelutehtävät sekä ryhmän rooli osana oppimista. Oppimista heikentäviksi seikoiksi koettiin sekä toiminnallisten tehtävien epäsopivaksi koettu vaatimustaso että ulkoiset ja sisäiset syyt, kuten väsymys tai aikarajoitteet. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnalliset aktiviteetit koettiin ennen kaikkea sanaston opettelemista, puhumista ja kielenkäytön harjoittelua tukevina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
Lahtinen, Sarita (2022)Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden ... -
Uuden äärellä : kokemuksia toiminnallisista menetelmistä aikuisille suunnatuilla kielten alkeiskursseilla
Ranta-Ylitalo, Liisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Nykymaailmassa tarvitaan entistä monipuolisempaa kielitaitoa. Uuden kielen pariin voivat johdattaa harrastukset, ihmissuhteet, opinnot tai työelämään liittyvät tavoitteet. Tämä artikkeli käsittelee joitakin näkökulmia ... -
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
Toiminnallisuus kielen opettamisessa
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.