"Hyvämielinen, mutta vähä hölmö" : minäkuvan muotoutuminen lapsella, jolle elämä on antanut erityisen ominaisuuden
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuka on se lapsi, jolle elämä oli antanut erityisen ominaisuuden, jota muut tarkastelivat ja arvioivat. Tutkittiin millainen lapsi oli ja
millaisena hän itsensä näki. Perehdyttiin siihen, miten lapsen puheessa, eleissä,
kuvissa ja tekemisissä nousivat hänen omat näkemyksensä itsestään ja miten
muiden ihmisten kuvaukset vaikuttivat häneen.
Tutkimus toteutettiin moninäkökulmaisena ja monimenetelmällisenä laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin yhteensä kolmeatoista 6–12-vuotiasta lasta, joilla kaikilla oli todettu erityisen tuen
tarve. Haastatteluissa ja ryhmätoiminnoissa otettiin esille minäkuvaan, lapsille
tärkeisiin asioihin, toiveisiin ja unelmiin liittyviä keskustelunaiheita.
Lapset muodostivat omaa minäkuvaansa suhteessa perheeseen, kavereihin, vertaisiin ja omaan osaamiseensa. Lapset pitivät itseään rakkaana perheenjäsenenä, hyvänä kaverina ja moniosaajana, joka joutui tasapainoilemaan
oman kokemuksensa ja toisten ihmisten näkemysten kanssa. Huumori ja jekuttaminen toivat iloa arkeen, mutta huolta aiheutti perheelleen tuottama taakka
oman erityisen ominaisuutensa vuoksi. Lapset kaipasivat elämäänsä rakastavaa
perhettä, kavereita, jotka eivät jätä yksin ja hyväksymistä omana itsenään.
Tutkimukseen osallistuminen tarjosi lapsille nähdyksi ja kuulluksi
tulemisen kokemuksen, jonka kautta oli mahdollista muodostaa ymmärrystä
siitä lapsuuden kulttuurista, johon kuului elämää erityisen ominaisuuden
kanssa. Tutkimus auttoi lapsia tutustumaan itseensä ja kannusti osallistumaan
omaan elämäänsä liittyvien seikkojen esiin nostamiseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapset ja nuoret oman elämänsä asiantuntijoina
Peltoperä, Kaisu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan
Karlsson, Liisa; Karimäki, Reeli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2012)Lasten mukaan ottaminen toiminnan suunnitteluun on monen aikuisen innostuksen lähde. Lasten osallisuus ja toimijuus ovat ajankohtaisia aiheita, joiden sisällöistä. ja käytännön toteuttamistavoista keskustellaan. Toistaiseksi ... -
"Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
Nieminen, Hanna; Tuomela, Maija-Leena (2024)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu ... -
Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
Kokkonen, Emma (2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ... -
Yksilönä vaan ei yksin : lapset minuuden muodostajina päiväkodissa
Eerola-Pennanen, Paula (University of Jyväskylä, 2013)