dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Tihinen, Virpi | |
dc.date.accessioned | 2019-05-23T12:31:59Z | |
dc.date.available | 2019-05-23T12:31:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64158 | |
dc.description.abstract | Avoimet oppimistilat ja yhteisopettajuus ovat kouluympäristössä tuttuja käsitteitä. Uusien koulurakennusten oppimisympäristöt ja oppimistilat ovat muuttuneet paljon aiempiin ympäristöihin verrattuna. Oppimistilojen muuttuminen
haastaa myös opettajuuden ja enää ei olla yksinopettamisen kannalla vaan koulun toiminta on huomattavasti yhteisöllisempään. Tähän toimintakulttuuriin sopii yhteisopettajuus, opettajien yhdessä tekeminen. Tämän tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi oppimisympäristöjen ulottuvuuksia ja yhteisopettajuutta.
Tutkimustehtävänä on tutkia luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista. Tutkimusaineiston keräsin uusissa avoimissa
tiloissa toimivilta ja yhteisopettajuutta toteuttavilta luokanopettajilta. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessani on ryhmähaastattelu, johon osallistui kolme
luokanopettajaa.
Metodologisena lähtökohtana on fenomenografia. Analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muodostui molemmista aiheista kolme pääkategoriaa eli käsitystä. Avoimiin oppistiloihin käsityksiksi muodostui uusiin avoimiin oppistiloihin sopeutuminen, avoimien oppimistilojen mahdollisuudet ja mahdollisuus oppimiseen. Yhteisopettajuuteen liittyviksi käsityksiksi muodostui kollegiaalinen
yhteistyö, oppilaan etu ja työhyvinvointi. Yhteisissä tiloissa ja yhteisopettajuutta
yhdessä toteuttavien luokanopettajien käsitykset olivat yhteneväisiä niin yhteisopettajuudesta kuin avoimista oppimistiloista. Tällä tutkimuksella saadaan käytännön tietoa opettajien omista käsityksistä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista, käytännön toimintamalleista ja niiden toimivuudesta | fi |
dc.format.extent | 87 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta avoimissa oppimistiloissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905232769 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |