University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta

Thumbnail
View/Open
925.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaipainen, Jaana |
Telimaa, Henrika
Date
2020
Discipline
KasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan sekä opettajan omaan työhön että oppilaan koulutyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kokemuksia yhteisopettajuudesta etäopetuksessa keväällä 2020. Tutkimuksessa haastatellaan teemahaastattelulla neljää luokanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteisopettajuudesta toisen luokanopettajan kanssa. Aineiston analyysissä noudattelimme Eskolan (2018) aineiston analyysiprosessia. Tulosten mukaan toimiva yhteisopettajuus korostaa työparin, koulun kulttuuri sekä oppilaantuntemuksen merkitystä. Haasteena koettiin yhteisen suunnitteluajan niukkuus, opetustilojen sopimattomuus sekä puutteellinen johdon tuki. Etuina koettiin työtaakan ja vastuun jakautuminen, opettajan ammatillinen kasvu ja kehittyminen, turvallisuuden tunteen lisääntyminen luokassa ja oppilaiden laajentunut sosiaalinen verkosto. Yhteisopettajuuden koettiin sisältävän sekä etuja että haasteita työrauhan ja oppilaantuntemuksen osalta. Yhteisopettajuuden malleja erilaisin työtavoin opettajat käyttivät monipuolisesti ja etäopetuksen aikana yhteisopettajuuden todettiin toimineen hyvin rinnakkain opetuksen mallilla yhdessä suunnitellen ja arvioinnista sopien, mutta osittain erillään toteuttaen. Etäopetuksessa haasteena koettiin kommunikointi sekä työn rajaus. Tutkimuksemme mukaan yhteisopettajuudella on etunsa, mutta se ei ole ratkaisu joka tilanteeseen. Opettajat tarvitsevat riittävästi resursseja ja tukea koulun johdolta. Yhteisopettajuus on toimiva opetusmuoto, mutta sitä ei voitane pitää ainoana oikeana ratkaisuna koulumaailman haasteisiin. ...
Keywords
tiimiopettajuus samanaikaisopetus opettajuus opettajat yhteisopettajuus etäopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006255114

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa 

    Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)
    Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ...
  • Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea 

    Kaukola, Pauliina (2019)
    Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ...
  • Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana 

    Soukkala, Riitta (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden ...
  • Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista 

    Näsi, Jenni (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia ...
  • Luokanopettajien näkemyksiä avoimista oppimisympäristöistä ja yhteisopettajuudesta 

    Karjalainen, Annika (2018)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opettajien näkemyksiä avoimesta oppimisympäristöstä ja yhteisopettajuudesta sekä avoimen oppimisympäristön vaikutuksia opetukseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutki ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre