Luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta avoimissa oppimistiloissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Avoimet oppimistilat ja yhteisopettajuus ovat kouluympäristössä tuttuja käsitteitä. Uusien koulurakennusten oppimisympäristöt ja oppimistilat ovat muuttuneet paljon aiempiin ympäristöihin verrattuna. Oppimistilojen muuttuminen
haastaa myös opettajuuden ja enää ei olla yksinopettamisen kannalla vaan koulun toiminta on huomattavasti yhteisöllisempään. Tähän toimintakulttuuriin sopii yhteisopettajuus, opettajien yhdessä tekeminen. Tämän tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi oppimisympäristöjen ulottuvuuksia ja yhteisopettajuutta.
Tutkimustehtävänä on tutkia luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista. Tutkimusaineiston keräsin uusissa avoimissa
tiloissa toimivilta ja yhteisopettajuutta toteuttavilta luokanopettajilta. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessani on ryhmähaastattelu, johon osallistui kolme
luokanopettajaa.
Metodologisena lähtökohtana on fenomenografia. Analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muodostui molemmista aiheista kolme pääkategoriaa eli käsitystä. Avoimiin oppistiloihin käsityksiksi muodostui uusiin avoimiin oppistiloihin sopeutuminen, avoimien oppimistilojen mahdollisuudet ja mahdollisuus oppimiseen. Yhteisopettajuuteen liittyviksi käsityksiksi muodostui kollegiaalinen
yhteistyö, oppilaan etu ja työhyvinvointi. Yhteisissä tiloissa ja yhteisopettajuutta
yhdessä toteuttavien luokanopettajien käsitykset olivat yhteneväisiä niin yhteisopettajuudesta kuin avoimista oppimistiloista. Tällä tutkimuksella saadaan käytännön tietoa opettajien omista käsityksistä yhteisopettajuudesta ja avoimista oppimistiloista, käytännön toimintamalleista ja niiden toimivuudesta
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien näkemyksiä avoimista oppimisympäristöistä ja yhteisopettajuudesta
Karjalainen, Annika (2018)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opettajien näkemyksiä avoimesta oppimisympäristöstä ja yhteisopettajuudesta sekä avoimen oppimisympäristön vaikutuksia opetukseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutki ... -
Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
Kärnä, Hanna-Kaisa (2017)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa ... -
Luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä luokanopettajien työhyvinvoinnille
Kärkkäinen, Piia (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea
Kaukola, Pauliina (2019)Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Kaipainen, Jaana; Telimaa, Henrika (2020)Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.