Anna Halprinin improvisaatiokäsityksen ulottuvuudet
Anna Halprinin improvisaatiokäsityksen ulottuvuudet -maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten improvisaatio näyttäytyy tanssitaiteilija Anna Halprinin pedagogisessa ja taiteellisessa työssä. Tutkielmassa kysytään, mitä tavoitteita, sisältöjä ja sanastoa Halprinin improvisaatiotyöskentelyssä ilmenee. Tutkielman hypoteesina on, että tutkielma tarjoaa tanssihistoriallista tietoa improvisaatiosta ja Anna Halprinista sekä tuo esiin improvisaation erityisyyden vuorovaikutuksellisena työmenetelmänä ja taidemuotona. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu improvisaatiota, Halprinia ja laajemmin länsimaista tanssitaidetta koskevaan kirjallisuuteen. Primaariaineistona ovat Halprinin kirjalliset julkaisut, sekundaarisena aineistona Halprinia ja improvisaatiota koskevat tanssintutkimukset.
Analyysissä aineisto on jäsennelty tutkimusaineiston ja improvisaatiokirjallisuuden perusteella improvisaation kuuteen käyttötarkoitukseen: improvisaatio vapaana harjoitusmuotona, liike-eksploraationa, esityksenä, ryhmäprosessina, tietoisuuden ja tiedostamattoman tutkimisena sekä terapeuttisena työmenetelmänä. Näitä osa-alueita analysoidaan tanssintutkimuskirjallisuuden avulla.
Tulokset osoittavat, että improvisaatio on ollut ja on edelleen Halprinille keskeinen työmenetelmä. Käyttötarkoitus on vaihdellut alkuvuosien monitaiteisesta ja vapaasta harjoitusmuodosta myöhempiin 60-70-lukujen liike-eksploraatioihin ja kokeellisiin esityksiin, kunnes 80-luvulta alkaen improvisaatio on sulautunut osaksi yhteisöllisiä ja terapeuttisia prosesseja.
Tutkielman tavoitteena on lisätä tutkimuksellista kiinnostusta ja keskustelua Anna Halprinista, improvisaation historiallisesta ja teoreettisesta tutkimuksesta sekä edistää improvisaation arvostusta vuorovaikutuksellisena ja muuntautuvana ilmaisumuotona osana länsimaista tanssitaidetta. Tutkielma avaa kiinnostavia jatkotutkimusaiheita nykypäivän keskusteluun taiteesta hyvinvoinnin edistäjänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikesoittoimprovisaatio : kehotietoisuudella apua soittoimprovisaatioon
Kettumäki, Tanja (2021)Tämä pedagogisterapeuttinen kandidaatintutkielma vastaa taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän uusiin opetussuunnitelmiin kirjattuihin tavoitteisiin opettaa improvisaatiota musiikkioppilaitoksissa. Tutkimuksessa syvennyttiin ... -
Miksi tanssin? : Olennaisia-prosessissa mukana olleiden käsityksiä tanssin merkityksestä
Kallio, Sointu (2008)Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat kolmen tanssijan kokemukset ja merkitykset, joita he tanssille antavat. Miksi he tanssivat? Miksi tanssi on merkityksellistä ja tärkeää heille ja kuinka he suhteuttavat itsensä ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ... -
"Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
Uimonen, Teemu (2017)Tässä opinnäytteessä tutkin vasta-alkajien musiikillista improvisaatiota. Tarkoituksenani oli selvittää kuinka vastaalkaja kitaristit ilman aiempaa kokemusta lähestyvät musiikillista improvisaatiota. Lähdin tutkimaan aihetta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.