Miksi tanssin? : Olennaisia-prosessissa mukana olleiden käsityksiä tanssin merkityksestä
Tekijät
Päivämäärä
2008Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat kolmen tanssijan kokemukset ja merkitykset, joita he tanssille antavat. Miksi he tanssivat? Miksi tanssi on merkityksellistä ja tärkeää heille ja kuinka he suhteuttavat itsensä osaksi yhteiskuntaa näiden merkitysten kautta. Lopuksi pohdin saamieni tulosten valossa miten yhteiskunta arvottaa ja arvostaa tanssin harrastajaa, ja kuinka yhteiskunta vastaa näihin tanssin harrastajan tanssille antamiin merkityksiin.
Tutkimusaineistona käytän Olennaisia ‐prosessin tuottamaa materiaalia, havaintoja, videoita, keskusteluja ja tanssijoiden työstämiä kirjoituksia. Aluksi esittelen erilaisia tanssin määritelmiä, pureudun tanssin historiaan ja tutkimukseen, jonka jälkeen pohdin aineistoni kautta tanssinharrastamista, tanssin merkitystä ja sen tärkeyttä harrastajan kokemusmaailmassa. Tutkimukseni pohjautuu fenomenografiseen tutkimustapaan ja analysoin aineistoani tästä näkökulmasta.
Tutkimukseni kiinnitän vallitsevaan toimintamalliin eli yhteiskuntaan tarkastelemalla kuinka yhteiskunta arvostaa ja arvottaa tanssin harrastamista, millainen on tanssin institutionaalinen paikkaa ja kuinka tanssin harrastaja kokee itsensä suhteessa näihin järjestelmiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29520]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Raízes da música e movimento brasileiros : liikkeen ja tanssin merkitys brasilialaisessa kansanmusiikissa
Ylikoski, Tea (2019)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka selvittää miten brasilialaiset musiikin- ja tanssinopettajat kokevat musiikin sekä liikkeen/tanssin ilmenemisen ja niiden välisen yhteyden brasilialaiseen kansanmusiikkiin. ... -
Kohti yhtenäistä alkukasvatusta : esi- ja alkuopetuksen kehittämishankkeissa mukana olleiden luokanopettajien käsityksiä alkukasvatuksen yhtenäistämisestä
Pellinen, Satu; Vapaavuori, Helena (1994) -
Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? : Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja uniongelmiin
Rättyä, Laura; Vesala, Hanna (2013)Rättyä, Laura & Vesala, Hanna. 2013. Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuu-den yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja ... -
Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Latonen, Elina; Pajunoja, Tea (2012)Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.