"Ai saako soittaa mitä vain?" : vasta-alkaja kitaristien tavat lähestyä improvisaatiota
Tässä opinnäytteessä tutkin vasta-alkajien musiikillista improvisaatiota. Tarkoituksenani oli selvittää kuinka vastaalkaja kitaristit ilman aiempaa kokemusta lähestyvät musiikillista improvisaatiota. Lähdin tutkimaan aihetta kitaratunneilla järjestämieni käytännön improvisaatiotehtävien kautta.
Tutkimukseen osallistui seitsemän kitaraoppilastani, joista kuusi oli 7–13-vuotiaita ja yksi 35-vuotias. Aineistona työssäni käytin 57 videoitua improvisaatiotehtävää; viideltä oppilaalta jokaiselta yhdeksää ja kahdelta kuutta. Improvisaatiotehtävät oli jaettu kolmeen vaiheeseen: 1. kolmen miellyttävän sävelen vapaaseen etsintään sekä 2. vuorotellen ja 3. yksin improvisointiin näillä valituilla sävelillä. Keräsin aineiston käyttäen osallistuvaa
havainnointia. Tutkimukseni oli luonteeltaan eksploratiivinen ja tutkin videoitua aineistoa käyttäen aineistolähtöistä
sekä hieman teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehykseni nojasi pitkälti kehityspsykologian näkökulmaan improvisaatiosta, ottaen lisäksi huomioon improvisaation kulttuurisen ja rakentuneen luonteen.
Tarkastelin aineistoani sekä kehityspsykologiselta, että ikään pohjautumattomalla aineistolähtöisemmällä tavalla. Ensin vertasin improvisaatioista esille nousseita musiikillisia piirteitä ikäkausien pohjalta musiikilliskehityspsykologiseen
taustakirjallisuuteen. Tulokseni olivat tältä osin paljolti ristiriidassa teoriataustan kanssa. Musiikillisten piirteiden esiintymisiät olivat useimmin jäljessä taustakirjallisuuden ikäkausia. Tämän jälkeen tyypittelin avoimemmin oppilaiden improvisaatiokertoja niissä ilmenevien musiikillisten, mutta myös muiden
ulkoisten piirteiden, kuten eleiden ja käytöksen perusteella. Aineistosta nousi seitsemän useista eri piirteistä ja alatyypeistä koostuvaa improvisaation päätyyppiä: Positiivinen, Negatiivinen, Keskittynyt, Rytmiorientoitunut, Konsonoiva, Dissonoiva ja Sisäänpäinkääntynyt. Näistä tyypit Rytmiorientoitunut, Konsonoiva ja Dissonoiva
muodostuivat musiikillisten piirteiden perusteella, kun loput taas olivat riippuvaisia muista kuin musiikillisista piirteistä. Oppilaat saattoivat kuulua eri päätyyppeihin eri improvisaatiokerroillaan ja useampaan päätyyppiin yhdellä improvisaatiokerralla. Improvisaatiokertoja tarkastellessa kaksi yleisintä tyyppiä olivat Keskittynyt ja
Rytmiorientoitunut. Oppilasmäärien perusteella tarkasteltuna suurimmat tyypit olivat Konsonoiva viidellä, Dissonoiva neljällä ja Positiivinen, Keskittynyt sekä Rytmiorientoitunut kolmella oppilaalla. Tyypittelyn perusteella suurimman osan ajasta oppilaat olivat selkeästi kiinnostuneita improvisaatiosta keskittyen soittoonsa, seuraten
minun soittoani tarkkaavaisesti ja suhtautuen tehtäviin positiivisesti. Improvisaatioiden musiikilliset piirteet vaihtelivat oppilaiden välillä paljon aina hyvästä synkronisaatiosta ja toistuvien melodisten kuvioiden soittamisesta sattumanvaraiseen kokeilemiseen. Esille merkittävänä havaintona nousi esiintyneiden musiikillisten piirteiden
vähäiset yhtäläisyydet aiempaan tutkimukseen niiden esiintymisikää tarkastellessa.
Analyysin pohjalta ehdotan, että tässä tutkimuksessa esitelty improvisaation avoimempi tyypittely voisi olla hyvä tapa lähestyä vasta-alkajien improvisaatiota kehityspsykologisen näkökulman rinnalla. Oma ikään pohjautumaton improvisaation tyypittelyni voisi avata uusia ideoita jatkotutkimusta ajatellen, sekä mahdollistaa pedagogisia sovellutuksia vasta-alkajien ja mahdollisesti myös edistyneempien oppilaiden musiikin opetuksessa.
...
Muu nimeke
Vasta-alkajakitaristien tavat lähestyä improvisaatiotaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kitaransoiton alkeisopetus : toimintatutkimus Jyväskylän seudun kansalaisopistossa
Kivioja, Karita (2012)Tutkielmani tarkastelee kitaransoiton alkeisopetusta kansalaisopistossa. Tutkimuksen lähtökohtana käytän proseminaarityössä laatimaani kitaransoiton alkeisopetusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppilaiden ... -
Kun kitara soi, ei itkeä saa : materiaalia kitaransoiton alkeisopetukseen koulussa
Perälä, Antti; Rimppi, Tuomas (2005) -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Kosola, Lotta (2021)Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö ... -
Towards Computer-based Exams in CS1
Lappalainen, Vesa; Lakanen, Antti-Jussi; Högmander, Harri (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)Even though IDEs are often a central tool when learning to program in CS1, many teachers still lean on paper-based exams. In this study, we examine the “test mode effect” in CS1 exams using the Rainfall problem. The test ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.