Liikesoittoimprovisaatio : kehotietoisuudella apua soittoimprovisaatioon
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä pedagogisterapeuttinen kandidaatintutkielma vastaa taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän uusiin opetussuunnitelmiin kirjattuihin tavoitteisiin opettaa improvisaatiota musiikkioppilaitoksissa. Tutkimuksessa syvennyttiin tarkastelemaan, miten liikeimprovisaatio vaikuttaa pääinstrumentilla improvisoimiseen.
Tutkimuksen menetelmänä oli videoavusteinen palautehaastattelu. Tutkimus toteutettiin musiikkioppilaitoksessa, jossa yhdelle aikuiselle huiluoppilaalle annettiin yhteensä kuusi improvisaatiotuntia keväällä 2021, joista kolmella ensimmäisellä tunnilla keskityttiin soittoimprovisaatioon ja kolmella viimeisellä tunnilla otetiin mukaan liikeimprovisaatio. Tunnit videoitiin ja niistä muokattiin video, joka katsottiin jälkikäteen haastattelun yhteydessä elokuussa 2021. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällön analyysiä.
Tutkimuksen myötä löytyi termi liikesoittoimprovisaatio ja sen todettiin vapauttavan, yhdistävän, auttavan itseilmaisussa ja omien rajojen tutkimisessa, antavan rohkeutta sekä parantavan soittotekniikkaa. Kehollinen lähestyminen soittoimprovisaatioon mahdollisti sen, että soittamisesta saattoi tulla itseilmaisun väline omaksi iloksi, mikä on opetussuunnitelmissakin yksi tärkeimmistä tavoitteista.
Tutkimustulokset rohkaisevat tekemään jatkotutkimuksia liikesoittoimprovisaatiosta; soittoteknisten arvojen lisäksi näyttää siltä, että sillä voidaan auttaa oppilasta saamaan kosketus omiin tunteisiinsa. Pedagogisen sekä terapeuttisen opetusotteen yhdistäminen tuntuu olevan eduksi oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä tasapainoisen elämän saavuttamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ... -
Music as embodied experience
Thompson, Marc R.; Vuoskoski, Jonna K. (Jyväskylän Yliopisto, 2020) -
Anna Halprinin improvisaatiokäsityksen ulottuvuudet
Partio, Johanna (2019)Anna Halprinin improvisaatiokäsityksen ulottuvuudet -maisteritutkielman tehtävänä on selvittää, miten improvisaatio näyttäytyy tanssitaiteilija Anna Halprinin pedagogisessa ja taiteellisessa työssä. Tutkielmassa kysytään, ... -
Kliinisen improvisaation käynnistämä emotionaalinen prosessointi musiikkiterapiassa masennuksen hoidossa
Koski-Helfenstein, Riitta (2011)Tutkimus perehtyy musiikkiterapian kliinisen improvisaation (vapaan soittoimprovisaation) käynnistämään emotionaaliseen prosessointiin masennuksen hoidossa. Se keskittyy tarkastelemaan terapian improvisaation jälkeistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.