dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Karppinen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2019-05-23T06:15:33Z | |
dc.date.available | 2019-05-23T06:15:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64131 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa käsitellään luonnontieteiden opetuksen eheyttämisestä eli integraatiota, sekä siihen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Opetuksen eheyttämisellä tarkoitetaan oppiaineiden tuomista lähemmäksi toisiaan opetuksen yhteydessä, jotta täydellisempi kokonaiskuva voidaan saavuttaa eheytettävästä aihealueesta.
Tutkimuksen suorittamista varten laadittiin kolme kemiaa ja biologiaa eheyttävää oppimateriaalikokonaisuutta. Opetuspakettien teemat ovat veri, adenosiinitrifosfaatti sekä entsyymit. Näitä kokonaisuuksia opettajat pystyvät soveltamaan opetukseensa.
Havainnointia varten tehty opetuspaketin aiheena oli veri. Paketin tavoite oli tehokkaasti yhdistää kemian ja biologian opetus molemmille oppiaineille yhteisestä aiheesta ja tuottaa ns. "binokulaarinen" kuva aiheesta opiskelijalle. Aihealue käsitti veren kemiallisen koostumuksen, happamuuden, veren solukon ja proteiinien kemiallisen luonteen ja reagoinnin veressä.
Opetus toteutettiin yliopiston tiloissa lukion kemian erikoiskurssin opiskelijoille. Suunnitelmaa jouduttiin muokkaamaan alkuperäistä tiiviimmäksi aikataulusyistä.
Tutkimusta varten tarvittava materiaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja oppilashaastattelun keinoin. Materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin avulla. Erityistä huomiota kiinnitettiin oppijoiden suhtautumiseen eheyttävää opetusta kohden.
Oppijoiden havaittiin sopeutuvan helposti eheyttävän opetuksen menetelmiin, eheyttävästä opetuksesta ei koidu kohtuuttomia kustannuksia koululle, eikä se aseta kohtuuttomia vaatimuksia opettajalle. Tutkimuksen yhteydessä ei saatu ehdottoman selkeitä tuloksia opetuksen tehostumisesta tai motivaation lisääntymisestä, vaikkakin aineiston pohjalta eheyttävällä opetuksella voidaan tulkita olevan lievästi positiivinen vaikutus oppimisen suhteen. | fi |
dc.format.extent | 102 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Eheyttävä opetus luonnontieteiden opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905232745 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.subject.yso | integroitu opetus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | eheyttäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |