Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKarppinen, Janne
dc.date.accessioned2019-05-23T06:15:33Z
dc.date.available2019-05-23T06:15:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64131
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa käsitellään luonnontieteiden opetuksen eheyttämisestä eli integraatiota, sekä siihen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Opetuksen eheyttämisellä tarkoitetaan oppiaineiden tuomista lähemmäksi toisiaan opetuksen yhteydessä, jotta täydellisempi kokonaiskuva voidaan saavuttaa eheytettävästä aihealueesta. Tutkimuksen suorittamista varten laadittiin kolme kemiaa ja biologiaa eheyttävää oppimateriaalikokonaisuutta. Opetuspakettien teemat ovat veri, adenosiinitrifosfaatti sekä entsyymit. Näitä kokonaisuuksia opettajat pystyvät soveltamaan opetukseensa. Havainnointia varten tehty opetuspaketin aiheena oli veri. Paketin tavoite oli tehokkaasti yhdistää kemian ja biologian opetus molemmille oppiaineille yhteisestä aiheesta ja tuottaa ns. "binokulaarinen" kuva aiheesta opiskelijalle. Aihealue käsitti veren kemiallisen koostumuksen, happamuuden, veren solukon ja proteiinien kemiallisen luonteen ja reagoinnin veressä. Opetus toteutettiin yliopiston tiloissa lukion kemian erikoiskurssin opiskelijoille. Suunnitelmaa jouduttiin muokkaamaan alkuperäistä tiiviimmäksi aikataulusyistä. Tutkimusta varten tarvittava materiaali kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja oppilashaastattelun keinoin. Materiaali analysoitiin aineistolähtöisen sisältöanalyysin avulla. Erityistä huomiota kiinnitettiin oppijoiden suhtautumiseen eheyttävää opetusta kohden. Oppijoiden havaittiin sopeutuvan helposti eheyttävän opetuksen menetelmiin, eheyttävästä opetuksesta ei koidu kohtuuttomia kustannuksia koululle, eikä se aseta kohtuuttomia vaatimuksia opettajalle. Tutkimuksen yhteydessä ei saatu ehdottoman selkeitä tuloksia opetuksen tehostumisesta tai motivaation lisääntymisestä, vaikkakin aineiston pohjalta eheyttävällä opetuksella voidaan tulkita olevan lievästi positiivinen vaikutus oppimisen suhteen.fi
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleEheyttävä opetus luonnontieteiden opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905232745
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysointegroitu opetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoeheyttäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot