"Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt 5-vuotiaiden lasten haastattelut ovat osa erään kaupungin keräämiä haastatteluja, joiden tarkoituksena on varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimukseni aineistona käytin valmista lasten haastatteluaineistoa, jotka oli kerätty erään kaupungin varhaiskasvatuksen toimintakausilta 2014-2015, 2015-2016 ja 2016-2017. Tutkimukseni analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysini pohjalla oli Turjan (2017) Osallisuuden moniulotteisuus –malli.
Tutkimuksestani selvisi, että lasten haastatteluista osallisuus näyttäytyi hyvin moniulotteisesti. Osallisuutta näyttäytyi Osallisuuden moniulotteisuus –mallin kaikilla ulottuvuuksilla paitsi vaikutusajan ulottuvuudella. Tutkimuksessani selvisi myös se, ettei lapsen sukupuolella ollut merkitystä, kun tyttöjen ja poikien vastauksia tarkasteltiin lasten osallisuuden kokemuksiin liittyen. Tutkimukseni mukaan osallisuus näyttäytyi lasten haastatteluissa niin vahvana kuin heikkona lasten osallisuutena. Esille nousi myös lasten haastattelujen pohjalta se,
että varhaiskasvatuksessa leikki on osa-alue, jossa osallisuus toteutuu eniten. Tutkimukseni perusteella voidaan siis päätellä, että lasten osallisuus näyttäytyy hyvin vahvasti leikin yhteydessä. Tämän myötä esille nousee osallisuuden yhdistäminen myös muuhun toimintaan kuin leikkiin. Osallisuus ei tarkoita sitä, että lapsi päättää kaikesta, vaan osallisuus on vahvimmillaan aikuisen ja lapsen välistä yhteistoimintaa, jossa lapsi nähdään yhdenvertaisena jäsenenä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5367]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
"Lapset päättää ja aikuinen kuuntelee" : lasten näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnasta
Levo, Mervi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia ... -
Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
Kukkonen, Suvi; Salo, Tiia (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
Korppi, Marika; Latvala, Johanna (2010)Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten ...