dc.contributor.advisor | Peltoperä, Kaisu | |
dc.contributor.author | Puhakainen, Tiiu | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T10:15:58Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T10:15:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64119 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt 5-vuotiaiden lasten haastattelut ovat osa erään kaupungin keräämiä haastatteluja, joiden tarkoituksena on varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimukseni aineistona käytin valmista lasten haastatteluaineistoa, jotka oli kerätty erään kaupungin varhaiskasvatuksen toimintakausilta 2014-2015, 2015-2016 ja 2016-2017. Tutkimukseni analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysini pohjalla oli Turjan (2017) Osallisuuden moniulotteisuus –malli.
Tutkimuksestani selvisi, että lasten haastatteluista osallisuus näyttäytyi hyvin moniulotteisesti. Osallisuutta näyttäytyi Osallisuuden moniulotteisuus –mallin kaikilla ulottuvuuksilla paitsi vaikutusajan ulottuvuudella. Tutkimuksessani selvisi myös se, ettei lapsen sukupuolella ollut merkitystä, kun tyttöjen ja poikien vastauksia tarkasteltiin lasten osallisuuden kokemuksiin liittyen. Tutkimukseni mukaan osallisuus näyttäytyi lasten haastatteluissa niin vahvana kuin heikkona lasten osallisuutena. Esille nousi myös lasten haastattelujen pohjalta se,
että varhaiskasvatuksessa leikki on osa-alue, jossa osallisuus toteutuu eniten. Tutkimukseni perusteella voidaan siis päätellä, että lasten osallisuus näyttäytyy hyvin vahvasti leikin yhteydessä. Tämän myötä esille nousee osallisuuden yhdistäminen myös muuhun toimintaan kuin leikkiin. Osallisuus ei tarkoita sitä, että lapsi päättää kaikesta, vaan osallisuus on vahvimmillaan aikuisen ja lapsen välistä yhteistoimintaa, jossa lapsi nähdään yhdenvertaisena jäsenenä. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | osallisuuden moniulotteisuus | |
dc.title | "Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905222723 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | lapsitutkimus | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |