Varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluaika ja pedagoginen suunnittelu
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä suunnittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta suunnitteluajasta. Tarkoitus oli selvittää, millaisia heikkouksia ja vahvuuksia työpaikalla tapahtuva suunnitteluaika sisältää sekä millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat suunnittelulle. Suunnittelun merkityksiä selvitettiin tutkimalla, miten varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät suunnitteluaikansa sekä millainen merkitys suunnittelulla on pedagogiselle toiminnalle varhaiskasvatuksen opettajien mukaan.
Tutkimus perustui laadulliseen lähestymistapaan ja tutkimuksen kontekstina toimi erään kaupungin uudistus siirtää suunnitteluaika kokonaan työpaikalle syksyllä 2017. Kaksiosainen aineisto kerättiin puolistrukturoidusti varhaiskasvatuksen opettajilta sähköisellä kyselyllä (n = 394) sekä teemahaastatteluilla (n = 6). Koko aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan työpaikalla tapahtuva suunnitteluaika sisältää useita vahvuuksia ja heikkouksia, jotka vaikuttavat suunnittelutyöhön sekä työhyvinvointiin ja -motivaatioon. Varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät suunnitteluaikaa useisiin tehtäviin varhaiskasvatuksen järjestämiseksi, lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä oman asiantuntijuutensa kehittämiseksi. Lisäksi suunnitteluaikaa kuluu siihen kuulumattomien tehtävien hoitamiseen. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan suunnittelu on olennainen osa heidän työtään. Suunnittelun kautta pedagogiikka mahdollistuu sekä suunnittelu lisää pedagogiikan laatua ja yhteiskunnallista merkitystä. Suunnittelu on tärkeää, joten suunnitteluaikakäytänteet tulee kehittää paremmin toimivammaksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Purola, Anniina (2022)Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ...