Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorVasalampi, Kati
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorSalminen, Jenni
dc.contributor.authorMäensivu, Marja
dc.date.accessioned2019-05-16T07:15:22Z
dc.date.available2019-05-16T07:15:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationMetsäpelto, R.-L., Vasalampi, K., Poikkeus, A.-M., Lerkkanen, M.-K., Salminen, J., & Mäensivu, M. (2017). Opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa. <i>Kasvatus</i>, <i>48</i>(1), 6-20.
dc.identifier.otherCONVID_26902041
dc.identifier.otherTUTKAID_73224
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63994
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksen ryhmissä osana Vuorovaikutus, motivaatio ja osallisuuden tukeminen (VuoMo) - nimistä ammatillisen kehittämisen ohjelmaa. Dialogisen opetuksen tavoitteena on vahvistaa oppilaiden osallisuutta lisäämällä näkökulmien jakamista sisältävää vuorovaikutusta ja keskustelua ja siten tukea oppilaiden oppimismotivaatiota. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden kehittämisohjelmaan osallistuneen opettajan haastatteluaineistosta, joka analysoitiin temaattisella analyysilla. Opettajat kokivat, että heidän dialogisuuteen liittyvä pedagoginen ajattelunsa muuttui ohjelman aikana. Erityisesti dialogisia opetuskokeiluja sisältävien videoitujen oppituntien yhteinen reflektointi tuki ammatillista kehitystä. Dialogisen opetuksen toteutumista luokassa edesauttoivat keskustelua virittävät materiaalit sekä turvallinen ja kiireetön ilmapiiri luokassa. Toisaalta opettajajohtoiset pedagogiset rutiinit ja ajankäytön haasteet koulun arjessa tunnistettiin dialogisuuden toteutumisen uhkana. Opettajan kokivat, että dialogisuuden lisääntyminen ohjelman aikana toteutuilla tunneilla lisäsi oppilaiden osallistumista opetustilanteissa ja vaikutti myönteisesti ryhmän toimintaan.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdialogisuusfi
dc.subject.otherammatillinen kehitysfi
dc.subject.othervuorovaikutusfi
dc.subject.otherosallisuusfi
dc.titleOpettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905082441
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-05-08T06:15:12Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange6-20
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume48
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2017
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5164
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright