University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammatti- ja S2-opettajien kokemuksia opetuksen integroinnista : toimijuuden edistäminen opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen aikana

Thumbnail
View/Open
733.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuokkanen, Maria
Date
2021
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) ovat ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä käyttöön otettu tuen muoto, joka tarjoaa tukea opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan siten, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen on mahdollista. (L531/2017.) Tarkastelen opettajien kokemuksia S2- ja ammattiopetuksen integroinnista OPVA-opintojen aikana toimijuuden tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin, miten opetuksen integrointi opetusjärjestelynä opettajien kokemusten perusteella vaikuttaa opiskelijoiden kielellisen ja ammatillisen toimijuuden tukemiseen. Teoreettisena viitekehyksenä on kielenoppimisen vuorovaikutuksellisuutta korostava kieliekologia (van Lier 2000; 2004) ja toimijuuden tukeminen luokkahuonevuorovaikutuksessa (van Lier 2008; Walqui & van Lear 2010). Sovellan CLIL-näkökulmaa toisella kielellä tapahtuvan sisällön oppimisen tarkasteluun (Coyle, Hood & Marsh 2010). Tutkimus on monimenetelmäinen ja laadullinen etnografinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa ammatillisessa oppilaitoksessa vuosien 20192021 aikana. Aineisto sisältää puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja verkkokyselyn. Analysoin tutkimusaineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla etsimälle teemoille merkityksiä (Laine 2011; Moilanen & Räihä 2001). Tulosten mukaan yhteisen opetuksen suunnittelua ja toteutusta leimasi spontaanius. Syinä tähän olivat sekä suunnittelutyöhön resursoidun ajan puute että haasteet opettajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Nämä heijastuivat negatiivisesti käytänteisiin, joilla opiskelijoiden toimijuutta voidaan tukea luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tämä kaventaa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden pääsyä heidän toimijuuttaan tukeviin ammatillisiin ja kielellisiin resursseihin. Hallinnolliset järjestelyt eivät tukeneet opettajien kokemuksen mukaan riittävästi myönteisen yhteistyön kehittymistä. Opettajat ilmaisivat voimakkaan tahtonsa yhteisen opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää OPVA-opintojen integroinnin kehittämisessä opiskelijoiden toimijuuden tukemisen näkökulmasta. ...
Keywords
opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot kieliekologia suomi toisena kielenä toimijuus ammatillinen koulutus integroitu opetus maahanmuuttajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112035879

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Puhe pullataikinassa : toiminnallinen S2-opetus ja opettajuudet kotoutumista tukevassa ammatillisessa koulutuksessa 

    Koponen, Tarja (2017)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen suomi toisena kielenä opetusta sitä urallaan ensi kertaa toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Opetus tapahtui ammattiopistossa kotoutumista tukevassa sekä opiskelu- ja työelämävalmiuksia ...
  • Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla 

    Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ...
  • S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019 

    Lehdenvirta, Jenni (2020)
    2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ...
  • Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä 

    Ratia, Anna-Maria (2017)
    Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ...
  • Suomen kielen ja kotityöpalveluopintojen integrointikäytänteet ammatillisessa suomi toisena kielenä -opetuksessa kotityöpalvelujen ammattitutkinnossa 

    Astikainen, Sanna (2017)
    Maisterintutkielmassani käsittelen suomen ja kotityöpalveluopintojen sisältöjen integrointia suomen ja kotityöpalvelujen opinnoissa ammatillisessa S2-opetuksessa. Tavoitteenani on selvittää, kuinka suomea ja kotityöpal ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre