Show simple item record

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorTurunen, Sara
dc.date.accessioned2019-05-16T05:53:12Z
dc.date.available2019-05-16T05:53:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63987
dc.description.abstractEnglanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esittäneet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, iästä ja kielellisistä taidoista. Tämä tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten näkemyksiä natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteitä ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein täytettyjä, ja niitä käytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sekä laadullisin, että määrällisin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien välillä, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteitä ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa kävi ilmi myös, että suurimmalle osalle oppilaista ei ollut väliä, onko heidän opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden vähemmistö, joka ilmaisi mieltymystä toista opettajaryhmää kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan. Tämän tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymystä natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, että kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sillä täällä ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmistönä toisin kuin muissa maissa. Näiden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyvänä pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoen
dc.subject.othernon-native speakers
dc.subject.otherattitudinal research
dc.subject.otherFinland
dc.titleElementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905162632
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoaksentti
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoaccent (linguistics)
dc.subject.ysoattitudes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record