University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Elementary school students' perceptions of non-native English teachers in Finland

Thumbnail
View/Open
538.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Turunen, Sara
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Englanti on maailmanlaajuinen kieli, ja kielen syntyperäisiä puhujia on nykyään vähemmän kuin ei-natiiveja kielen puhujia. Englannin kielen opetuksessa ei-natiiveja opettajia on aiemmin arvostettu vähemmän heidän väitetysti huonompien kielellisten taitojen vuoksi. Aihetta on tutkittu maailmalla paljon oppilaiden näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset ovat esittäneet paljon erilaisia tuloksia riippuen tutkittujen oppilaiden kulttuurista, iästä ja kielellisistä taidoista. Tämä tutkielma tarkastelee suomalaisten alakoululaisten näkemyksiä natiivien ja ei-natiivien opettajien aksenteista opetuksessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden mielipiteitä ei-natiiveista kieltenopettajista. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keskisuomalaisesta alakoulusta. Kyselyyn osallistui 20 viidennen luokan oppilasta. Vastauksista 18 olivat oikein täytettyjä, ja niitä käytettiin tulosten analysointiin. Analyysi toteutettiin sekä laadullisin, että määrällisin keinoin. Tulokset osoittivat, että vaikka oppilaiden mieltymykset vaihtelivat natiivi- ja ei-natiiviaksenttien välillä, kukaan oppilaista ei ilmaissut negatiivisia mielipiteitä ei-natiiveja englannin opettajia kohtaan. Analyysissa kävi ilmi myös, että suurimmalle osalle oppilaista ei ollut väliä, onko heidän opettajansa natiivi vai ei-natiivi englannin kielen puhuja. Oppilaiden vähemmistö, joka ilmaisi mieltymystä toista opettajaryhmää kohtaan, totesi suurimmaksi osaksi haluavansa mieluummin suomalaisen ei-natiivin kuin natiivin opettajan. Tämän tutkimuksen tulokset eroavat aiempien tutkimusten tuloksista, jotka ovat osoittaneet suurimmaksi osaksi oppilaiden mieltymystä natiiveja englannin opettajia kohtaan. On mahdollista, että kyseiset tulokset ovat Suomessa erilaisia, sillä täällä ei-natiivit englannin kielen opettajat ovat enemmistönä toisin kuin muissa maissa. Näiden seikkojen vuoksi tutkimus toimii hyvänä pohjana laajemmalle jatkotutkimukselle aiheesta. ...
Keywords
non-native speakers attitudinal research Finland englannin kieli opettajat aksentti asenteet English language teachers accent (linguistics) attitudes
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905162632

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • Finnish listeners’ perceptions of other non-native English speakers’ accents 

    Obeda, Lily (2020)
    As the role of English language broadens in the world, it is important to note how different users of English perceive their language peers in second language settings, and to understand what factors go into those ratings. ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons 

    Miskala, Laura (2019)
    Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ...
  • EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland 

    Ahlgren, Anna-Kaisa (2018)
    Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre