Unterschiede hinsichtlich der Grammatikvermittlung im finnischen Deutschunterricht Anfang der 1980er Jahre und heute: Ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe

Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin noin kolmenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia kieliopin esityksessä ja määrässä suomalaisessa saksanopetuksessa kahden saksan kielen B2-oppimäärän oppikirjasarjan avulla. Tutkimuksessa käytetyt oppikirjasarjat ovat Komm mit! ja Magazin.de, joista ensimmäinen on julkaistu 1980-luvun alussa, ja toinen on kirjoitettu uusimman vuodelta 2015 olevan lukion opetussuunnitelman mukaan. Tarkastelun kohteena ovat mm. kielioppiterminologia, -tehtävät ja kielioppirakenteet kappaleiden teksteissä. Tutkielman teoriaosassa esitellään suomalaista vieraiden kielten opetusta etenkin saksan kielen näkökulmasta, sekä kieliopin asemaa vieraan kielen opetuksessa. Tarkastelun kohteena ovat myös oppikirjat sekä opetussuunnitelmat osana opetusta, ja etenkin tämän tutkimuksen kannalta olennaiset opetussuunnitelmat, ja niiden väliset erot. Tutkimuksessa selvisi, että kieliopin määrä oppikirjoissa oli vähentynyt kaikilla tutkituilla alueilla, ja etenkin kommunikatiivisten taitojen harjoittamiselle oli annettu enemmän tilaa. Uudemman oppikirjasarjan kieliopin esitys oli osittain niin suppeaa, että kyseisen sarjan ohjeita seuraamalla syntyy vaara kieliopillisesti virheellisen sisällön tuottamiseen. Myös kielioppiterminologiassa oli havaittavissa huojuntaa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905152611Use this for linking
Language
German
License
In CopyrightOpen Access

Share