Old world blues : how Fallout communicates its post-nuclear environment
Modernit videopelit välineenä tarjoavat mahdollisuuksia kokea interaktiivisesti aiemmin klassisemmissa taiteellisissa modaliteeteissa välitettyjä maailmoja, joita joskus määrittävät äärimmäiset olosuhteet ja synkkäsävytteinen vaihtoehtotodellisuus. Näistä vuonna 1997 julkaistu PC-peli Fallout esittelee ydinsodanjälkeisen maailman jossa ydintuhon aikaansaama muutos on mutatoinut paitsi peliympäristöä itseään, myös kieltä jolla kuvattu maailma esittelee itsensä genrelleen tyypillisten roolipelien tekstirikkain käytäntein.
Tutkielman aiheena on tarkoitusperiin erityisesti sopivaa valikoitua diskurssianalyysin teoriaa hyödyntäen pureutua selvittämään pelin keinoja kielen tasolla välittää oman maailmansa arkea, ja osoittaa pelin kielen merkityksien paitsi heijastavan ydintuho-kontekstiaan, myöskin rakentavan sitä samaan aikaan. Lisäksi analyysissä otettiin huomioon pelin interaktiivisuuden ja multimodaalisuuden rooli sen diskurssin muodostumisessa, lyhyesti käsitellen Falloutin graafisen ulkoasun mukautumista kielellisesti välitettyyn sisältöön. Materiaali analyysiin kerättiin peliä laajamittaisesti pelaamalla, tallentaen tyypillisiä pelitilanteita kuvallisesti ja taltioimalla pelin sisäistä tekstiä tutkielmassa esittelyä varten.
Analyysin tulokset paljastivat konkreettisia kielellisiä elementtejä Falloutin käyttämästä pelimaailmansa kuvailuun valjastetusta kielestä, sekä osoittivat niiden semioottisen sisällön olevan konteksistaan vahvasti riippuvainen, mutta samalla myös toimivan sitä rakentavana aineksena. Videopeliluontonsa vuoksi teoksen havaittiin myös täydentävän kielensä sisältöä interaktiivisuudellaan ja grafiikoillaan, muodostaen vasta kaikki modaaliteetit yhdistettynä lopullisen visionsa ydintuhon jälkeisen maailman diskurssista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5352]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
Negotiating leader identities through indirect mockery in talk about decision-making in a distributed leadership context
Salomaa, Elina; Van De Mieroop, Dorien; Lehtinen, Esa (John Benjamins Publishing Company, 2024)In this article, we scrutinise how humour, and in particular, indirect mockery contributes to the construction of leader identities in talk about decision-making in an organisation characterized by a distributed leadership ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ...