Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMcCambridge, Laura
dc.contributor.authorSollo, Niko
dc.date.accessioned2019-05-15T06:57:44Z
dc.date.available2019-05-15T06:57:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63944
dc.description.abstractModernit videopelit välineenä tarjoavat mahdollisuuksia kokea interaktiivisesti aiemmin klassisemmissa taiteellisissa modaliteeteissa välitettyjä maailmoja, joita joskus määrittävät äärimmäiset olosuhteet ja synkkäsävytteinen vaihtoehtotodellisuus. Näistä vuonna 1997 julkaistu PC-peli Fallout esittelee ydinsodanjälkeisen maailman jossa ydintuhon aikaansaama muutos on mutatoinut paitsi peliympäristöä itseään, myös kieltä jolla kuvattu maailma esittelee itsensä genrelleen tyypillisten roolipelien tekstirikkain käytäntein. Tutkielman aiheena on tarkoitusperiin erityisesti sopivaa valikoitua diskurssianalyysin teoriaa hyödyntäen pureutua selvittämään pelin keinoja kielen tasolla välittää oman maailmansa arkea, ja osoittaa pelin kielen merkityksien paitsi heijastavan ydintuho-kontekstiaan, myöskin rakentavan sitä samaan aikaan. Lisäksi analyysissä otettiin huomioon pelin interaktiivisuuden ja multimodaalisuuden rooli sen diskurssin muodostumisessa, lyhyesti käsitellen Falloutin graafisen ulkoasun mukautumista kielellisesti välitettyyn sisältöön. Materiaali analyysiin kerättiin peliä laajamittaisesti pelaamalla, tallentaen tyypillisiä pelitilanteita kuvallisesti ja taltioimalla pelin sisäistä tekstiä tutkielmassa esittelyä varten. Analyysin tulokset paljastivat konkreettisia kielellisiä elementtejä Falloutin käyttämästä pelimaailmansa kuvailuun valjastetusta kielestä, sekä osoittivat niiden semioottisen sisällön olevan konteksistaan vahvasti riippuvainen, mutta samalla myös toimivan sitä rakentavana aineksena. Videopeliluontonsa vuoksi teoksen havaittiin myös täydentävän kielensä sisältöä interaktiivisuudellaan ja grafiikoillaan, muodostaen vasta kaikki modaaliteetit yhdistettynä lopullisen visionsa ydintuhon jälkeisen maailman diskurssista.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoen
dc.subject.othersituated meanings
dc.subject.otherpost-nuclear
dc.titleOld world blues : how Fallout communicates its post-nuclear environment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152587
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysokonteksti
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysopelianalyysi
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysocontext
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysodiscourse
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysocomputer games
dc.subject.ysogame analysis


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot