Old world blues : how Fallout communicates its post-nuclear environment
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Modernit videopelit välineenä tarjoavat mahdollisuuksia kokea interaktiivisesti aiemmin klassisemmissa taiteellisissa modaliteeteissa välitettyjä maailmoja, joita joskus määrittävät äärimmäiset olosuhteet ja synkkäsävytteinen vaihtoehtotodellisuus. Näistä vuonna 1997 julkaistu PC-peli Fallout esittelee ydinsodanjälkeisen maailman jossa ydintuhon aikaansaama muutos on mutatoinut paitsi peliympäristöä itseään, myös kieltä jolla kuvattu maailma esittelee itsensä genrelleen tyypillisten roolipelien tekstirikkain käytäntein.
Tutkielman aiheena on tarkoitusperiin erityisesti sopivaa valikoitua diskurssianalyysin teoriaa hyödyntäen pureutua selvittämään pelin keinoja kielen tasolla välittää oman maailmansa arkea, ja osoittaa pelin kielen merkityksien paitsi heijastavan ydintuho-kontekstiaan, myöskin rakentavan sitä samaan aikaan. Lisäksi analyysissä otettiin huomioon pelin interaktiivisuuden ja multimodaalisuuden rooli sen diskurssin muodostumisessa, lyhyesti käsitellen Falloutin graafisen ulkoasun mukautumista kielellisesti välitettyyn sisältöön. Materiaali analyysiin kerättiin peliä laajamittaisesti pelaamalla, tallentaen tyypillisiä pelitilanteita kuvallisesti ja taltioimalla pelin sisäistä tekstiä tutkielmassa esittelyä varten.
Analyysin tulokset paljastivat konkreettisia kielellisiä elementtejä Falloutin käyttämästä pelimaailmansa kuvailuun valjastetusta kielestä, sekä osoittivat niiden semioottisen sisällön olevan konteksistaan vahvasti riippuvainen, mutta samalla myös toimivan sitä rakentavana aineksena. Videopeliluontonsa vuoksi teoksen havaittiin myös täydentävän kielensä sisältöä interaktiivisuudellaan ja grafiikoillaan, muodostaen vasta kaikki modaaliteetit yhdistettynä lopullisen visionsa ydintuhon jälkeisen maailman diskurssista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4029]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram
Tanskanen, Essi (2022)Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, ... -
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ... -
Performing identity online : gamer identity, gender and ideological discourse
Rissanen, Niko (2019)Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia identiteetin rakentamista vuorovaikutuksessa videopeliaiheisella keskustelufoorumilla käyttäen työkaluna tietokonevälitteistä diskurssianalyysia. Analyysi keskittyy erityisesti ...