dc.contributor.author | Helenius, Miro | |
dc.date.accessioned | 2019-05-10T05:28:16Z | |
dc.date.available | 2019-05-10T05:28:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63873 | |
dc.description.abstract | Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältään aliedustettuja ja toissijaisissa rooleissa esiintyviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita menestyspelistä Uncharted 4: A Thief’s End löytyy, ja vertailla niitä muissa videopeleissä ja yleisesti mediassa esiintyviin sukupuolten stereotyyppeihin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen pelin keskeiseen hahmoon, Nathan Drakeen ja Elena Fisheriin, ja aineistona toimivat pelin videokohtaukset. Aineisto kerättiin pelaamalla peli läpi ja hyödyntämällä YouTube-sivustoa. Tutkimusta lähestyttiin multimodaalisesta perspektiivistä, ja aineistoa tarkasteltiin lingvistisestä, narratiivisesta, sekä visuaalisesta näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittautuvat aiempia tutkimuksia huomattavasti positiivisemmiksi. Lingvistisestä näkökulmasta hahmot poikkesivat lähes täysin stereotyypeistä, narratiivin osalta naishahmo esiintyi monissa erilaisissa stereotypioita rikkovissa rooleissa, sekä visuaalisesti molemmat hahmot edustavat terveellistä vartaloihannetta ja pukeutuvat tilanteisiin sopivasti. Hahmojen representaatioissa ei siis ollut vastakkaisista sukupuolista huolimatta merkittäviä eroja. Koska tutkimuksessa analysoitiin vain yhtä videopeliä, suurempia yleistyksiä koko peliteollisuuden kannalta ei voida tehdä. Joka tapauksessa yhden pelin kattava tutkimus tarjosi kaivattua positiivisuutta perinteisesti negatiiviselle representaatioiden alueelle. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | gender representation | |
dc.subject.other | Uncharted | |
dc.title | Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905102528 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | multimodaalisuus | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | multimodality | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.subject.yso | gender | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | gender roles | |