Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen huoltajan yhteisten kasvatusnäkemysten merkitys kasvatusyhteistyössä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee yhteisten kasvatusnäkemysten merkitystä kasvatusyhteistyössä. Kasvatusyhteistyö on lasten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta, jolla pyritään takaamaan paras mahdollinen tuki lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän yhteistyön puitteissa kasvatusnäkemyksistä käytävien keskustelujen merkityksiä ja toteutumistapoja, ilmenemistä kasva-tusyhteistyössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kasvatusyhteistyön yhteisten kasvatusnäkemysten merkitykset nousivat esiin niin haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien puheissa kuin tutkimuksen viitekehyksenkin puolelta. Tulokset osoittivat yhteisten kasvatusnäkemysten olevan merkityksellinen osa onnistunutta kasvatusyhteistyötä. Vastauksista voidaan todeta, että kasvatusnäkemyksistä käydään keskustelua arjen kohtaamisissa ja suunnitelluissa tapaamisissa jatkumollisen keskustelun muodossa. Tuloksista voi päätellä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lapsen huoltajien kasvatusnäkemyksistä käydylle keskustelulle annetun painoarvon varhaiskasvatuksessa, kun siihen varatun ajan riittämättömyys nousi esille yhteistyön haasteita nimettäessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen ammattilaisten tunnistamat haasteet huoltajan osallisuudelle ja sen vahvistamismahdollisuudet kasvatusyhteistyössä
Kontio, Risto (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset ja kokemukset huoltajien osallisuudesta päiväkodin ja kodin välisessä kasvatusyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ... -
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ... -
Varhaiskasvatuksen merkitys huoltajille ja koulutustaustan yhteys heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta
Paavola, Hanna; Peura, Eija (2024)Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen merkitystä huoltajille ja koulutustaustan yhteyttä heidän näkemyksiinsä varhaiskasvatuksesta. Tutkielmassamme tavoitteena oli selvittää, mitä huoltajat pitävät tärkeänä, kun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.