Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRapala, Katariina
dc.date.accessioned2019-05-08T13:04:35Z
dc.date.available2019-05-08T13:04:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63839
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aapislaulujen aiheita ja musiikillisia haasteita sekä miten laulujen avulla on tuettu lukutaidon oppimista viimeisen sadan vuoden aikana. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta aapisesta ja niiden nuottiliiteistä vuodesta 1923 vuoteen 2016, joissa oli aapislauluja yhteensä 208. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi, jonka avulla aapislaulujen aiheet kategorisoitiin ja selvitettiin, miten aakkoslaulut tukevat lukutaidon oppimista. Nuotinnoksille tehtiin myös sisällönanalyysi, jonka perusteella selvitettiin laulujen musiikillisia haasteita. Laulujen aiheet jakautuivat 24 kategoriaan, joista suurin oli luonto ja eläimet. Suurimmat kategoriat olivat samoja ajasta riippumatta, pienemmissä kategorioissa ja kategorioiden sisällä muutos ajassa oli havaittavissa. Vanhimmat nuottiliitteet olivat musiikillisesti haastavia oppilaille ja opettajalle. Peruskouluaikana laulujen haastavuus on laajentunut lauluihin liitettyihin tehtäviin ja opettajalle annettuihin tarkkoihin didaktisiin ohjeisiin. Lukutaitoa tuettiin laulujen avulla vahvistamalla kirjaintuntemusta, kirjain- äännevastaavuutta sekä äänteitä harjoittelemalla, lisäksi lukutaitoa tuettiin musiikillisin keinoin. Aapislaulut kuvastavat hyvin aikaansa, sen arvomaailmaa sekä lapsen arkea eri aikoina. Musiikillisesti laulut ovat helpottuneet, mutta samalla käyttötavat ovat monipuolistuneet lauluihin liitettyjen tehtävien myötä. Erityisesti peruskouluajan aapislaulujen avulla voidaan tukea lukutaidon kehittymistä. Aapislaulut osoittautuivat monipuoliseksi oppimateriaaliksi musiikin ja äidinkielen tunneille, mahdollisesti myös muihin oppiaineisiin.fi
dc.format.extent118
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheraapislaulut
dc.subject.othermusiikilliset sisällöt
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.titleAapislaulut musiikin ja lukutaidon näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905082498
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatus
dc.contributor.oppiaineMusic Education
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysolaulut
dc.subject.ysoaapiset
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot