Aapislaulut musiikin ja lukutaidon näkökulmasta

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aapislaulujen aiheita ja musiikillisia haasteita sekä miten laulujen avulla on tuettu lukutaidon oppimista viimeisen sadan vuoden aikana. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta aapisesta ja niiden nuottiliiteistä vuodesta 1923 vuoteen 2016, joissa oli aapislauluja yhteensä 208. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi, jonka avulla aapislaulujen aiheet kategorisoitiin ja selvitettiin, miten aakkoslaulut tukevat lukutaidon oppimista. Nuotinnoksille tehtiin myös sisällönanalyysi, jonka perusteella selvitettiin laulujen musiikillisia haasteita. Laulujen aiheet jakautuivat 24 kategoriaan, joista suurin oli luonto ja eläimet. Suurimmat kategoriat olivat samoja ajasta riippumatta, pienemmissä kategorioissa ja kategorioiden sisällä muutos ajassa oli havaittavissa. Vanhimmat nuottiliitteet olivat musiikillisesti haastavia oppilaille ja opettajalle. Peruskouluaikana laulujen haastavuus on laajentunut lauluihin liitettyihin tehtäviin ja opettajalle annettuihin tarkkoihin didaktisiin ohjeisiin. Lukutaitoa tuettiin laulujen avulla vahvistamalla kirjaintuntemusta, kirjain- äännevastaavuutta sekä äänteitä harjoittelemalla, lisäksi lukutaitoa tuettiin musiikillisin keinoin. Aapislaulut kuvastavat hyvin aikaansa, sen arvomaailmaa sekä lapsen arkea eri aikoina. Musiikillisesti laulut ovat helpottuneet, mutta samalla käyttötavat ovat monipuolistuneet lauluihin liitettyjen tehtävien myötä. Erityisesti peruskouluajan aapislaulujen avulla voidaan tukea lukutaidon kehittymistä. Aapislaulut osoittautuivat monipuoliseksi oppimateriaaliksi musiikin ja äidinkielen tunneille, mahdollisesti myös muihin oppiaineisiin.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082498Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share