Aapislaulut musiikin ja lukutaidon näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2019Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aapislaulujen aiheita ja musiikillisia haasteita sekä miten laulujen avulla on tuettu lukutaidon oppimista viimeisen sadan vuoden aikana. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta aapisesta ja niiden nuottiliiteistä vuodesta 1923 vuoteen 2016, joissa oli aapislauluja yhteensä 208. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi, jonka avulla aapislaulujen aiheet kategorisoitiin ja selvitettiin, miten aakkoslaulut tukevat lukutaidon oppimista. Nuotinnoksille tehtiin myös sisällönanalyysi, jonka perusteella selvitettiin laulujen musiikillisia haasteita.
Laulujen aiheet jakautuivat 24 kategoriaan, joista suurin oli luonto ja eläimet. Suurimmat kategoriat olivat samoja ajasta riippumatta, pienemmissä kategorioissa ja kategorioiden sisällä muutos ajassa oli havaittavissa. Vanhimmat nuottiliitteet olivat musiikillisesti haastavia oppilaille ja opettajalle. Peruskouluaikana laulujen haastavuus on laajentunut lauluihin liitettyihin tehtäviin ja opettajalle annettuihin tarkkoihin didaktisiin ohjeisiin. Lukutaitoa tuettiin laulujen avulla vahvistamalla kirjaintuntemusta, kirjain- äännevastaavuutta sekä äänteitä harjoittelemalla, lisäksi lukutaitoa tuettiin musiikillisin keinoin.
Aapislaulut kuvastavat hyvin aikaansa, sen arvomaailmaa sekä lapsen arkea eri aikoina. Musiikillisesti laulut ovat helpottuneet, mutta samalla käyttötavat ovat monipuolistuneet lauluihin liitettyjen tehtävien myötä. Erityisesti peruskouluajan aapislaulujen avulla voidaan tukea lukutaidon kehittymistä. Aapislaulut osoittautuivat monipuoliseksi oppimateriaaliksi musiikin ja äidinkielen tunneille, mahdollisesti myös muihin oppiaineisiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä
Kotavuopio, Laura (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ... -
Aapinen ja lukutaidon opetus
Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen tietokirjailijat, 2017) -
Lukemaan opettaminen ja lukutaito ensimmäisellä luokalla
Ruotsalainen, Jenni (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Jenni Ruotsalaisen kasvatustieteen väitöskirja "Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms" tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 20.5.2022. ... -
Yhteistoiminnallinen lukemaan oppiminen ikääntyvien kanssa : ykkösluokkalaisten kokemuksia
Viinikainen, Salla (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ensiluokkalaisten lasten kokemuksia yhteistoiminnallisesta lukemaan oppimisesta ikääntyvien kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa koululaisten ja ikääntyvien yhteistoimintaprojekti, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.