Show simple item record

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorNyroos, Samuel
dc.contributor.authorPorvari, Riku
dc.date.accessioned2019-05-08T08:45:38Z
dc.date.available2019-05-08T08:45:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63821
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan Ruusut-yhtyeestä suomalaisessa mediassa rakentunutta julkisuuskuvaa aikavälillä 23.2.2018–30.8.2018. Yhtyettä koskevassa uutisoinnissa toistuivat tietynlaiset näkökulmat yhtyeen alkutaipaleelta lähtien. Tämän tutkielman tutkimusongelma kumpusi tarpeesta selvittää, kuinka yhtenäinen median luoma julkisuuskuva todellisuudessa oli. Aineiston analyysissa hyödynnetään kriittistä diskurssianalyysia. Tällöin analyysin painopiste on valtasuhteiden, ideologian ja diskurssin yhteenkietoutuneissa suhteissa. Lingvistisessä analyysissa tukeudutaan Hallidayn systeemis-funktionaaliseen kielioppiin. Teoreettinen viitekehys sopii hyvin journalismin tutkimukseen, sillä toimittajat ovat merkittäviä vallankäyttäjiä yhteiskunnassamme, ja joiden valta perustuu juuri kielenkäytön tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kriittiseen diskurssianalyysiin kuuluu aina sosiokulttuuristen käytäntöjen tarkastelu. Tässä tutkimuksessa tarkasteluun hyödynnetään kulttuurisen välittäjän käsitettä. Toimittajien tehtäviksi kulttuurisen välittäjän käytänteistä tunnistetaan neljä: portinvartijuus, markkinointi, levittäminen sekä arvottaminen. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan suomalaisen median 14:stä artikkelista. Medioiksi valikoituivat Aamulehti, Helsingin Sanomat, MTV, Rumba, Satakunnan Kansa, Soundi, Turun Sanomat ja Yleisradio. Aineistoon valittiin ainoastaan verkkoartikkeleita, sillä internetin merkitys journalismissa kasvaa jatkuvasti. Tutkielmassa havaittiin, että Ruusut-yhtyeen julkisuuskuva muodostui kolmen eri diskurssin kautta: superyhtyediskurssin, uudistajadiskurssin ja huolettomuuden diskurssin. Ruusut näyttäytyivät arvostettuina ammattilaisina ja suomalaisen musiikin uudistajina. Huolettomuuden diskurssi näyttäytyi kahdella tapaa: toisaalta yhtyeen jäsenten työskentely on huoletonta, toisaalta yhtye pyrkii tuomaan rentoutta suomalaisen popmusiikin tuotantoon. Analyysi osoitti, että toimittajat toteuttivat Ruusut-uutisoinnissa kaikkia neljää kulttuurisen välittämisen käytännettä.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.otherkulttuurinen välittäjä
dc.titleRuusuinen kuva : Ruusut-yhtyeen julkisuuskuva suomalaisessa mediassa ennen ensimmäisen albumin julkaisua
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905082486
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoyhtyeet
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysojulkisuuskuva
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysojournalismi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record