Ruusuinen kuva : Ruusut-yhtyeen julkisuuskuva suomalaisessa mediassa ennen ensimmäisen albumin julkaisua
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ruusut-yhtyeestä suomalaisessa mediassa rakentunutta julkisuuskuvaa
aikavälillä 23.2.2018–30.8.2018. Yhtyettä koskevassa uutisoinnissa toistuivat tietynlaiset näkökulmat yhtyeen
alkutaipaleelta lähtien. Tämän tutkielman tutkimusongelma kumpusi tarpeesta selvittää, kuinka yhtenäinen
median luoma julkisuuskuva todellisuudessa oli.
Aineiston analyysissa hyödynnetään kriittistä diskurssianalyysia. Tällöin analyysin painopiste on valtasuhteiden,
ideologian ja diskurssin yhteenkietoutuneissa suhteissa. Lingvistisessä analyysissa tukeudutaan Hallidayn
systeemis-funktionaaliseen kielioppiin. Teoreettinen viitekehys sopii hyvin journalismin tutkimukseen, sillä
toimittajat ovat merkittäviä vallankäyttäjiä yhteiskunnassamme, ja joiden valta perustuu juuri kielenkäytön
tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kriittiseen diskurssianalyysiin kuuluu aina sosiokulttuuristen käytäntöjen
tarkastelu. Tässä tutkimuksessa tarkasteluun hyödynnetään kulttuurisen välittäjän käsitettä. Toimittajien
tehtäviksi kulttuurisen välittäjän käytänteistä tunnistetaan neljä: portinvartijuus, markkinointi, levittäminen sekä
arvottaminen.
Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan suomalaisen median 14:stä artikkelista. Medioiksi valikoituivat Aamulehti,
Helsingin Sanomat, MTV, Rumba, Satakunnan Kansa, Soundi, Turun Sanomat ja Yleisradio. Aineistoon valittiin
ainoastaan verkkoartikkeleita, sillä internetin merkitys journalismissa kasvaa jatkuvasti.
Tutkielmassa havaittiin, että Ruusut-yhtyeen julkisuuskuva muodostui kolmen eri diskurssin kautta:
superyhtyediskurssin, uudistajadiskurssin ja huolettomuuden diskurssin. Ruusut näyttäytyivät arvostettuina
ammattilaisina ja suomalaisen musiikin uudistajina. Huolettomuuden diskurssi näyttäytyi kahdella tapaa:
toisaalta yhtyeen jäsenten työskentely on huoletonta, toisaalta yhtye pyrkii tuomaan rentoutta suomalaisen
popmusiikin tuotantoon. Analyysi osoitti, että toimittajat toteuttivat Ruusut-uutisoinnissa kaikkia neljää
kulttuurisen välittämisen käytännettä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Seksuaalisen haluttomuuden diskurssit Suomi24-korpusaineistossa
Paldán, Maiju (2018)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä diskurssit hallitsevat seksuaalista haluttomuutta käsitteleviä Suomi24-foorumikeskusteluita. Tutkimusta motivoi havainto siitä, että seksuaalinen haluttomuus on noussut paljon ... -
"Olen aika monta ruohikkoa päässyt katsomaan työurani varrella" : kriittinen diskurssianalyysi miesten johtajuuden representaatioista Kauppalehti-julkaisussa
Riekki, Sini (2023)Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisilla diskursseilla miesten johtajuutta representoidaan Kauppalehti-taloussanomalehdessä. Tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa nämä representaatiot ja diskurssit luovat miesjohtajista ... -
Luontodiskurssit Urho Kekkosen kansallispuiston autiotupien vieraskirjamerkinnöissä 2010-luvulla
Ruha, Olli (2019)Tässä kriittistä diskurssintutkimusta edustavassa maisterintutkielmassa analysoidaan Urho Kekkosen kansallispuiston autiotupien vieraskirjamerkintöjä. Vieraskirjamerkinnät ovat luontokokemuksen aikana ja urbaaneista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.