Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorLaakso, Sami
dc.date.accessioned2019-05-08T08:11:24Z
dc.date.available2019-05-08T08:11:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63813
dc.description.abstractKymmenjarjestelman hyvan hallinnan saavuttaminen on keskeinen alkuopetuksen matematiikan opetuksen tavoite. Tassä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään kolmasluokkalaisten oppilaiden kymmenjarjestelman hallintaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2018 yhteensä 77 kolmannen luokan aloittaneelta oppilaalta. Teoreettisessa viitekehyksessätarkastellaan aluksi matematiikan oppimista vuorovaikutuksen, kognitiivisten tekijöiden, motivaation ja oppimisvaikeuksien näkokulmista. Seuraavaksi tarkastellaan keskeisiä matemaattisia taitoalueita, kymmenjärjestelmän oppimiseen liittyviä matemaattisia valmiuksia sekä kymmenjärrjestelmän opettamiseen liittyviä pedagogisia lähtokohtia. Lopuksi luodaan katsaus kymmenjärjestelmän hallintaa koskevaan aiempaan tutkimustietoon sekä kansainvälisten osaamiskartoitusten antamaan kuvaan suomalaislasten kymmenjärjestelmän hallinnasta. Tutkimusaineisto kerättiin Kymppikartoitus 1-mittaria sekä Junnauskoe 0−20 A-mittareita käyttäen syksyllä 2018. Tutkimusaineisto koostuu 77 kolmasluokkalaisen kirjallisista vastauksista. Aineisto käsiteltiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kymmenesosa oppilasta hallitsi kymmenjärjestelmän lähes tai täysin virheettomästi. Noin viidesosalla oppilaista oli kymmenjärjestelmän hallinnassa puutteita, jotka liittyivät useimmiten kymmenlukuylityksiin, lukupaikkakäsitteen ymmärtämiseen ja lukujonotaitoihin. Suurella osalla oppilaista oli vakavia puutteita mittayksiköiden muunnosten ratkaisutaidoissa. Tulosten perusteella saadaankin vahvistusta siihen, että kymmenjärjestelmän hallinnan yksilölliset osaamiserot ovat selkeästi tunnistettavissa jo kolmannen luokan alussa.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiset matemaattiset taidot
dc.subject.othermatematiikan oppiminen
dc.subject.otherlasten kymmenjarjestelmän hallinta
dc.titleKymmenjarjestelmän hallinta peruskoulun kolmannella luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905082480
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysokymmenjärjestelmä
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysomatemaattinen ajattelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot