dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Pola, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T07:41:31Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T07:41:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63801 | |
dc.description.abstract | Suomalaisissa lukioissa otettiin käyttöön elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijalähtöistä opetusta, sekä opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelmät ja –ympäristöt sekä digitaalisuus painottuvat myös opetussuunnitelmassa. Tämän tutkielman tavoitteena on luoda uutta käänteisen oppimisen ideologiaan ja pedagogiikkaan pohjautuvaa oppimateriaalia, joka painottaa myös yllä mainittuja lukion opetussuunnitelman tavoitteita.
Teoriaosassa käsitellään käänteisen luokkahuoneen ja oppimisen käsitteitä, ja mitä ne tarkoittavat käytännön opetuksessa. Opettajan ja opiskelijan uudistuneet roolit luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella korostuvat: opettaja on ohjaaja, joka ohjaa opiskelijaa oppimisprosessissa palautetta antaen, opiskelija taas autonominen ja itsenäinen oppija, jolla on vastuu omasta oppimisestaan. Myös oppimisprosessin ja -tulosten henkilökohtaisuus ovat keskiössä. Kaikki eivät opi samalla tavalla, eivätkä samoja asioita, vaan jokaisella on oma oppimispolkunsa ja- tavoitteensa.
Materiaalipaketti on tehty lukion kieliopin kertauskurssille ja se pohjaa käänteisen oppimisen pedagogiikkaan. Oppimateriaali on sähköinen ja se on tehty Peda.net oppimisalustalle hyödyntäen lisäksi ohjelmistoja nimeltä Powtoon, Quizlet ja Youtube. Oppimateriaali keskittyy ruotsin kielen verbioppiin ja se sisältää opetusvideoita ja tehtäviä, sekä keskustelualustoja eri teemoista opiskelijoille. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | omvänt lärande | |
dc.subject.other | omvänt klassrum | |
dc.title | Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905082472 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | käänteinen opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |