Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ehkäistä ja hidastaa. Videopelit voivat olla yksi mahdollinen ratkaisu. Videopelejä on helposti saatavilla, useat pelit eivät vaadi ennakkotietoa ja verrattuna kokopäiväiseen avustajaan videopelit ovat uskomattoman kustannustehokas tapa parantaa ikäihmisten toimintakykyä. Tästä syystä on tärkeää tutkia videopelien positiivisia vaikutuksia ikäihmisten kognitiotaitoihin. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Keskeinen tutkimustulos on, että videopeleillä on useita positiivisia vaikutuksia ikäihmisiin esimerkiksi muistin, prosessointinopeuden ja toiminnanohjaksen alueilla. Jopa lyhyillä pelitreenausjaksoilla, joissa osallistujat pelasivat suhteellisen yksinkertaista Tetristä, havaittiin vaikutuksia. Näin ollen videopelit ovat hyvä keino ehkäistä kognitiotaitojen rappeutumista ja niiden käyttöönotto terveydenhuollossa on suositeltavaa. Aihe vaatii kuitenkin vielä lisätutkimusta, jotta voidaan vastata kysymyksiin kuten mikä on optimaalisin aika, jotta syntyy vaikutuksia ja mitä negatiivisia vaikutuksia pelaamisella on. Kumpaakaan aihealuetta ei ole tutkittu paljon, vaikka pelien vaikutuksia on tutkittu yleisellä tasolla paljon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tikkanen, Henrik (2020)Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ... -
Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Kaikkonen, Milla (2020)Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ... -
Nuorten videopelaamisen määrä ja pelaamisen yhteydet terveyskäyttäytymiseen sekä itsearvioituun terveyteen
Lahti, Henri (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 5-, 7-, ja 9-luokkalaisten videopelaamisen määrää, siihen liittyviä sukupuolten välisiä eroja, luokka-asteiden välisiä eroja sekä pelaamisen määrän yhteyksiä, terveyskäyttäytymiseen, ... -
Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Oksanen, Jere (2020)Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ... -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.