Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki selvittämään englannin kielen ääntämisen opetuksen asemaa sekä sen opetuksen muuttumista Suomessa.
Lähestyin aihetta kouluissa yleisesti käytetyn materiaalin, eli tehtäväkirjojen kannalta, jotta selviäisi, mitä materiaalia ääntämisen harjoitteluun on tarjolla. Tutkimuksen aineistona toimi kaksi seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjaa samalta kustantajalta, joista ensimmäinen on julkaistu vuonna 2007 ja toinen vuonna 2016. Tutkimuksessa selvitettiin tehtäväkirjoissa esiintyvien ääntämistehtävien osuus muihin tehtäviin verrattuna, sekä vertailtiin ääntämistehtävien tyyppejä, sekä niiden yleisyyttä. Sen lisäksi näiden seikkojen muutoksia vertailtiin kirjojen välillä, jolloin selviäisi myös, miten ääntämisen opetus on mahdollisesti muuttunut viime vuosina. Tutkimuksessa ääntämistehtäviksi lukeutuivat vain yksiselitteisesti ääntämisen harjoitteluun keskittyvät tehtävät, ei siis tehtävät, jotka ovat kommunikatiivisia; kaikkia suullisia tehtäviä ei siis laskettu mukaan ääntämistehtävinä.
Tutkimustulosten mukaan ääntämistehtävien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja uudemmassa tehtäväkirjassa ääntämistehtäville on myös annettu selkeä osio joka kappaleessa. Myös tehtävätyyppien yleisyys erosi aineiston tehtäväkirjoissa selkeästi. Sen lisäksi uudemmassa tehtäväkirjassa esiintyi ääntämistehtäviä, joissa oli käytetty hyväksi teknologiaa, kuten videoita sekä itsensä äänittämistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
Akhtar, Johanna (2012)Tässä työssä tutkin oppikirjaa, joka on käytössä yläkoulussa, mutta ei ole alun perin laadittu peruskoulua varten. Kirjaa käytetään yläkoulussa alkavan englannin opetuksessa. Käytännössä kaikki oppilaat näissä ryhmissä ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Where does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
Hamm, Oona (2020)Englannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ...