Pronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ääntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki selvittämään englannin kielen ääntämisen opetuksen asemaa sekä sen opetuksen muuttumista Suomessa.
Lähestyin aihetta kouluissa yleisesti käytetyn materiaalin, eli tehtäväkirjojen kannalta, jotta selviäisi, mitä materiaalia ääntämisen harjoitteluun on tarjolla. Tutkimuksen aineistona toimi kaksi seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjaa samalta kustantajalta, joista ensimmäinen on julkaistu vuonna 2007 ja toinen vuonna 2016. Tutkimuksessa selvitettiin tehtäväkirjoissa esiintyvien ääntämistehtävien osuus muihin tehtäviin verrattuna, sekä vertailtiin ääntämistehtävien tyyppejä, sekä niiden yleisyyttä. Sen lisäksi näiden seikkojen muutoksia vertailtiin kirjojen välillä, jolloin selviäisi myös, miten ääntämisen opetus on mahdollisesti muuttunut viime vuosina. Tutkimuksessa ääntämistehtäviksi lukeutuivat vain yksiselitteisesti ääntämisen harjoitteluun keskittyvät tehtävät, ei siis tehtävät, jotka ovat kommunikatiivisia; kaikkia suullisia tehtäviä ei siis laskettu mukaan ääntämistehtävinä.
Tutkimustulosten mukaan ääntämistehtävien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja uudemmassa tehtäväkirjassa ääntämistehtäville on myös annettu selkeä osio joka kappaleessa. Myös tehtävätyyppien yleisyys erosi aineiston tehtäväkirjoissa selkeästi. Sen lisäksi uudemmassa tehtäväkirjassa esiintyi ääntämistehtäviä, joissa oli käytetty hyväksi teknologiaa, kuten videoita sekä itsensä äänittämistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5001]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Pathways to better writing practices in foreign language teaching : an analysis of writing exercises in an English course book used in a migrant class
Akhtar, Johanna (2012)Tässä työssä tutkin oppikirjaa, joka on käytössä yläkoulussa, mutta ei ole alun perin laadittu peruskoulua varten. Kirjaa käytetään yläkoulussa alkavan englannin opetuksessa. Käytännössä kaikki oppilaat näissä ryhmissä ... -
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ...