Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorKuusirati, Hanna
dc.date.accessioned2019-04-10T06:45:11Z
dc.date.available2019-04-10T06:45:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63451
dc.description.abstractÄäntämisen opetus on oleellinen osa kielenopetusta ja sen painotus kielenopetuksessa on vaihdellut vuosien varrella paljonkin. Silti se tuntuu yhä jäävän kieliopin sekä sanaston opetuksen varjoon. Tämä tutkimus pyrki selvittämään englannin kielen ääntämisen opetuksen asemaa sekä sen opetuksen muuttumista Suomessa. Lähestyin aihetta kouluissa yleisesti käytetyn materiaalin, eli tehtäväkirjojen kannalta, jotta selviäisi, mitä materiaalia ääntämisen harjoitteluun on tarjolla. Tutkimuksen aineistona toimi kaksi seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjaa samalta kustantajalta, joista ensimmäinen on julkaistu vuonna 2007 ja toinen vuonna 2016. Tutkimuksessa selvitettiin tehtäväkirjoissa esiintyvien ääntämistehtävien osuus muihin tehtäviin verrattuna, sekä vertailtiin ääntämistehtävien tyyppejä, sekä niiden yleisyyttä. Sen lisäksi näiden seikkojen muutoksia vertailtiin kirjojen välillä, jolloin selviäisi myös, miten ääntämisen opetus on mahdollisesti muuttunut viime vuosina. Tutkimuksessa ääntämistehtäviksi lukeutuivat vain yksiselitteisesti ääntämisen harjoitteluun keskittyvät tehtävät, ei siis tehtävät, jotka ovat kommunikatiivisia; kaikkia suullisia tehtäviä ei siis laskettu mukaan ääntämistehtävinä. Tutkimustulosten mukaan ääntämistehtävien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja uudemmassa tehtäväkirjassa ääntämistehtäville on myös annettu selkeä osio joka kappaleessa. Myös tehtävätyyppien yleisyys erosi aineiston tehtäväkirjoissa selkeästi. Sen lisäksi uudemmassa tehtäväkirjassa esiintyi ääntämistehtäviä, joissa oli käytetty hyväksi teknologiaa, kuten videoita sekä itsensä äänittämistä.fi
dc.format.extent27
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEnglish as a foreign language
dc.subject.otherEFL
dc.titlePronunciation exercises in Finnish EFL activity books : a content analysis and comparison of two activity books
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904102130
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysopuuhakirjat
dc.subject.ysoharjoitukset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysoactivity books
dc.subject.ysoexercises
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysotraining
dc.subject.ysocontent analysis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright