Verkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on
sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri-
aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälisessä kehittämishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisympäristö pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsenäisen verkko-oppimisen.
Tutkin sitä, miten DigLiniä Suomessa käyttäneet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekemät oppijoiden ja opettajien haastattelut,
joiden äänitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sisällönanalyysin pohjalle.
Lisäksi hyödynnän pedagogisen käytettävyyden käsitettä sekä omia käyttökokemuksiani DigLinistä lukutaito-opetuksessa.
Haastatteluissa käsiteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhmään analyysia varten. DigLinin
parissa opitun selvittämiseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siitä, kuinka oppijat käyttivät DigLiniä, sekä heidän kuvaustaan siitä, vaikuttiko DigLinin käyttö oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin käytettävyyden yhteydessä analysoin myös käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä
heidän tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi keräsin yhteen DigLinin kehittämisideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää oppimisteknologiaa.
Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLiniä koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on
pääosin toimiva oppimisympäristö kohderyhmälleen. DigLiniä käyttäneiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain määrin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisympäristöön on
kriittisempi. Kehittämisideoiden runsaus osaltaan osoittaa, että lukutaito-oppijoille kaivataan lisää
mahdollisuuksia verkko-oppimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Verkko-oppimisympäristöjen omaksuminen
Lahtinen, Elina (2018)Suurin osa opiskelusta tapahtuu nykyään internetin välityksellä verkko-oppimisympäristöissä ja monet korkeakoulut ovat huomanneet, että opetus kannattaa siirtää verkko-oppimisympäristöihin, sillä niiden on havaittu parantavan ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
Mattila, Heikki (2022)Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.