Show simple item record

dc.contributor.authorTengvall, Noora
dc.date.accessioned2019-04-03T08:59:19Z
dc.date.available2019-04-03T08:59:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63368
dc.description.abstractLuku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetuksessa yksi suurimmista haasteista on sopivien oppimateriaalien saatavuus. Erityisen vähän lukutaito-oppijoille on tarjolla verkko-oppimateri- aaleja, vaikka niitä tarvittaisiin digitaalisten tekstitaitojen kehittämiseksi. Kansainvälisessä kehittämishankkeessa luotu DigLin-verkko-oppimisympäristö pyrkii mahdollistamaan lukutaito-oppijoille itsenäisen verkko-oppimisen. Tutkin sitä, miten DigLiniä Suomessa käyttäneet oppijat ja opettajat kokivat DigLinin. Tutkimusaineistonani toimivat Taina Tammelin-Laineen vuonna 2015 tekemät oppijoiden ja opettajien haastattelut, joiden äänitallenteet ja litteraatit sain haltuuni. Aineiston analyysi rakentuu sisällönanalyysin pohjalle. Lisäksi hyödynnän pedagogisen käytettävyyden käsitettä sekä omia käyttökokemuksiani DigLinistä lukutaito-opetuksessa. Haastatteluissa käsiteltiin useita teemoja, jotka jaottelin kolmeen ryhmään analyysia varten. DigLinin parissa opitun selvittämiseksi tarkastelin oppijoiden ja opettajien kertomaa siitä, kuinka oppijat käyttivät DigLiniä, sekä heidän kuvaustaan siitä, vaikuttiko DigLinin käyttö oppijoiden oppimiseen tai opiskelutaitoihin. DigLinin käytettävyyden yhteydessä analysoin myös käyttäjien kohtaamia ongelmia sekä heidän tunteitaan ja motivaatiotaan. Lopuksi keräsin yhteen DigLinin kehittämisideoita ja pohdin lukutaito-oppijoiden mahdollisuuksia hyödyntää oppimisteknologiaa. Tutkimukseni tulokset vahvistavat muussa DigLiniä koskevassa raportoinnissa kerrottua: DigLin on pääosin toimiva oppimisympäristö kohderyhmälleen. DigLiniä käyttäneiden opettajien ja oppijoiden havainnot ja kokemukset ovat jossain määrin erilaisia. Opettajien suhtautuminen oppimisympäristöön on kriittisempi. Kehittämisideoiden runsaus osaltaan osoittaa, että lukutaito-oppijoille kaivataan lisää mahdollisuuksia verkko-oppimiseen.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.titleVerkko-oppimisympäristö DigLin ja lukutaito-oppijoiden mahdollisuudet hyödyntää oppimisteknologiaa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904032056
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record