Kehittämistutkimus : yksilöllisen oppimisen kehittäminen, case TVT
Tutkimuksen aiheena oli kehittää tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opiskelua tukevaa opiskelumateriaalia. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset. Tavoitteena oli luoda toimivia, motivoivia ja tuloksellisia opiskelutehtäviä, jotka käyttävät hyväksi e-oppimisen ja sulautuvan oppimisen mahdollisuuksia. Lisäksi pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijoiden tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena kahdessa kehityssyklissä. Ensimmäisessä syklissä tehtävänä oli luoda rajoitettu osa opiskelumateriaalia ja toisen kehittämissyklin tehtävänä oli laajentaa ja parantaa opiskelumateriaalia ensimmäisestä syklistä saadun palautteen perusteella. Oppimistehtävät luotiin Moodle-verkko-oppimisympäristöön, jossa ne ovat joustavasti opiskelijan käytettävissä ajasta ja paikasta riippumattomasti.
Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin käyttöön oppimistehtävät, jotka mahdollistavat yksilöllisen ja tavoitteellisen opiskelun ja oppimisen. Tehtävät luotiin huomioiden erilaisten oppijoiden erilaiset valmiudet oppimistehtävien suorittamiselle. Kehittämistuotoksia testattiin ja arvioitiin todellisissa oppimistilanteissa. Oppimistulosten arvioinnin lisäksi tutkimuksessa kerättiin kokemuksia ja johtopäätöksiä erilaisten oppimistehtävien hyvistä ja huonoista puolista sekä vinkkejä jatkokehittämiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Using a blended approach to enrich MOOCs on Finnish education
Kananen, Päivi; Kiviniemi, Ari; Kytölä, Liisa; Nykopp, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)Blended education embraces various combinations of face-to-face and online teaching. It has become a normal part of higher education degree programmes. Since the late 1990s, the Open University of the University of Jyväskylä ... -
Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
Flinkman, Jorma (2021)Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ... -
Matematiikan verkko-oppimisympäristö matematiikan oppimisen tukena ammattikorkeakoulussa
Heikkinen, Ilkka; Räisänen, Kati (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.