Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorMyyrä, Aliisa
dc.date.accessioned2019-04-02T11:39:42Z
dc.date.available2019-04-02T11:39:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63343
dc.description.abstractMonikielisyys ja -kulttuurisuus ovat keskeinen ilmiö 2010-luvun Suomessa. Vieraskielisten ihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana vauhdilla koko maassa ja siten myös kouluissamme. Koska monikulttuurisuuden tuomat muutokset koulumaailmalle ovat suhteellisen tuoreita, ovat monet opettajat uuden äärellä suomi toisena kielenä (S2) -oppilaiden parissa työskennellessään. Joitakin tutkimuksia kouluista ja esimerkiksi aikuisten maahanmuuttajien kotoutumisesta on jo tehty, mutta aineenopettajien työtä, sen eri puolia ja haasteita monikulttuuristen ryhmien parissa ei ole tutkittu toistaiseksi kovin paljoa. On tärkeää kerätä aineenopettajien näkemyksiä ja kokemuksia ilmiöstä, joka koskee yhä suurempaa osaa Suomen kouluista tulevaisuudessakin. Tämä tutkielma pyrki selvittämään laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen englanninopettajien ajatuksia ja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta osana suomenkielistä ryhmää. Tavoitteenani oli selvittää, mitkä olivat englanninopettajien mielestä keskeisimpiä haasteita, joita S2-oppilaiden englanninopetukseen liittyi. Lisäksi selvitin tukemisen ja eriyttämisen keinoja, joita opettajat hyödynsivät työssään S2-oppilaiden kanssa. Käytännön opettamisen lisäksi tämän tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli saada vastauksia siihen, kokivatko englanninopettajat saamansa opettajankoulutuksen valmistaneen heitä tarpeeksi työskentelyyn monikulttuuristen oppilaiden kanssa. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kahta opettajaa sekä keräämällä verkkokyselylomakkeella 11 muun opettajan vastaukset: vastaajien kokonaismäärä on näin ollen 13. Vastauksista kävi ilmi, että eniten haasteita S2-oppilaiden opettamiseen tuntuu aiheuttavan oppilaiden heikompi suomen ja englannin osaamisen taso. Tämä tuottaa opettajalle usein lisätyötä esimerkiksi kokeiden laatimisessa. Lisäksi moni opettaja koki, ettei resursseja S2-oppilaiden tukemiseen ole riittävästi. Yleisiä tukikeinoja olivat lisäaika kokeita ja tehtäviä varten, oman puheen mukauttaminen oppilaan tasoon sopivaksi sekä suomen kielen vähentäminen tehtävistä. Erityisen keskeistä oli myös yhteistyö erityisopettajan kanssa; miltei jokainen tutkimukseen osallistuneista englanninopettajista piti erityisopettajaa, ja moni myös koulunkäynninohjaajia, tärkeässä roolissa S2-oppilaiden tukemisen kannalta. Kukaan vastaajista ei myöskään kokenut, että opettajankoulutus olisi valmistanut heitä työskentelyyn S2-oppilaiden kanssa riittävästi; suurimman osan mielestä heidän koulutuksensa ei ollut antanut valmiuksia monikulttuuristen ryhmien opettamiseen oikeastaan lainkaan.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherFinnish as a second language
dc.subject.othermulticultural pupils
dc.subject.otherEFL teaching
dc.title“--So that they would get those feelings of ‘I got this’ and ‘I can do this’’” : teaching English to Finnish as a second language pupils: EFL teachers’ perspectives
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904022034
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysoFinnish as a second language
dc.subject.ysoteacher training
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysomulticulturalism
dc.subject.ysosecond language
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record