Tukea ja vinkkejä arkeen : tutoropettajatoimintamallin kehittäminen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kyseessä on toimintatutkimus, jossa kehitettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaan kuntaan tutortoimintamalli. Kunnassa ei ole ollut ennen tutortoimintaa, vaan tutkimuksen myötä etsittiin kokemuksia ja toimivia käytänteitä tutortoimintamallin kehittämiseksi. Suomen hallitus tukee Uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit -kärkihanketta 90 miljoonalla eurolla vuosien 2016-2018 välisenä aikana. Opetushallituksen yksi toimintamuoto on tutortoiminnan käynnistäminen Suomen peruskouluissa.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on perusopetuksen opetussuunnitelma ja samanaikais- ja yhteisopettaminen. Tutortoimintaa on tarkasteltu pedagogisen tuen näkökulmasta. Tutortoiminnan tavoitteet on kirjattu Opetushallituksen hankkeeseen, mikä ohjaa myös tutortoiminnan tavoitteita.
Toimintatutkimus on pienimuotoinen kehittämisprojekti. Projektissa aikaisempi sykli muokkaa seuraavaan syklin tavoitteita. Tutkimus on toteutettu kahdessa jaksossa. Tutkimuksessa saatujen kokemusten ja opettajien kyselyiden vastausten perusteella kuntaan kehitettiin tutortoimintamalli, jossa on mukana toimivaksi koettuja käytänteitä niin opettajien koulu-tuksien kuin samanaikaisopetuksen järjestämiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella kokopäiväiselle tutorille/tutoreille on tarvetta. Tieto- ja viestintäteknisten taitojen opettaminen vaatii niin opettajien kouluttamista kuin pedagogista tukea koulun arjessa.
...
This is an Activity Research about tutoring model which was developed for a municipality in
Northern Ostrobothnia in Finland. This research is about getting experiences and functional
ways to execute a tutoring model. Finnish government is financing New Learning environments and Digital Materials project for 90 million euros between 2016- 2018. One of its goals
is to start a tutoring model in Finnish comprehensive schools.
The theoretical starting point for the research is the curriculum for basic education and coteaching. The tutoring process is examined from a pedagogical point of view. The objectives of
the tutoring model are documented in the New Learning environments and Digital Materials
project and hence determines the goals of the whole tutoring process.
The Activity Research is a small scale development project. This research has been executed in
two periods. The experiences and the answers form the survey made for teachers were the
foundation for developing the tutoring model for the municipality. The tutoring model disclosed advisable ways for educating teachers and means to organize co- teaching.
The results indicate that there is a need for a fulltime tutor. To be able to teach ICT-skills requires both educating teachers and giving pedagogical support in school
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteisopetuksen käsikirja
Pulkkinen, Jonna; Rytivaara, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2015) -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Kaipainen, Jaana; Telimaa, Henrika (2020)Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan ... -
Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana
Soukkala, Riitta (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden ... -
Vuorovaikutus ja oppilaslähtöisyys yhteissuunnittelun keskiössä
Veijalainen, Enni (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä yhteissuunnittelusta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yhteisopettajuuden erilaisia malleja ja opetuksen suunnittelua sekä yhteissuunnittelun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.