University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuorovaikutus ja oppilaslähtöisyys yhteissuunnittelun keskiössä

Thumbnail
View/Open
765.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Veijalainen, Enni
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä yhteissuunnittelusta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yhteisopettajuuden erilaisia malleja ja opetuksen suunnittelua sekä yhteissuunnittelun haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkielmassa perehdytään siihen, mikä yhteissuunnittelussa on tärkeää ja miksi siihen pitäisi löytää yhteistä aikaa sekä mitä tekijöitä hyvään yhteissuunnitteluprosessiin liittyy. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla opettajia (n = 7) eri puolilta Suomea. Haastateltavaksi valittiin henkilöitä, joilla oli pitkä työkokemus ja jotka olivat tehneet monenlaista yhteistyötä neljän opettajan yhteisestä suurluokasta kahden opettajan satunnaiseen yhteistyöhön. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna, jolloin opettajat saivat kertoa omista lähtökohdistaan heille keskeisiä asioita. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografia, jonka keskiössä on käsitysten eroavaisuuksien ja vaihtelevuuksien tutkiminen. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysiprosessin mukaan neljän eri vaiheen mukaan. Tutkielman tulosten perusteella nähtiin tärkeänä yhteisen sävelen löytyminen ja sitoutumien yhteistyöhön sekä yhteistyön tekeminen samalla intensiteetillä. Tulosten mukaan hyvä yhteissuunnitteluprosessi koostuu viidestä keskeisestä osa-alueesta. Näitä yhdistäväksi tekijäksi nousi opettajien välinen vuorovaikutus ja oppilaslähtöinen opetuksen suunnittelu. ...
Keywords
yhteissuunnitteluprosessi opettajien yhteistyö fenomenografia opettajat yhteistyö yhteisopettajuus yhteissuunnittelu luokanopettajat samanaikaisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253423

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa 

    Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)
    Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ...
  • Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana 

    Soukkala, Riitta (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden ...
  • Yhteisopetuksen käsikirja 

    Pulkkinen, Jonna; Rytivaara, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2015)
  • Laki muuttui, miten käy opetustyön? : opettajien kokemuksia muuttuneesta perusopetuslaista 

    Kojola, Hannele; Puotinen, Teija (2013)
  • Kaksi opettajaa, yksi luokka : tapaustutkimus opettajien ja oppilaiden kokemuksista samanaikaisopetuksessa 

    Siltala, Pia (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre