Jaettu opettajuus : samanaikaisopettajuus opettajien kokemana
Tässä tutkimuksessa selvitettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, miten
kyselyyn vastanneet opettajat määrittelevät ja kokevat samanaikaisopetuksen
työssään sekä mitä heidän mielestään ovat samanaikaisopettajuuden hyödyt ja
hyötyjät. Lisäksi selvitettiin opettajien työkokemuksen merkitsevyyttä samanaikaisopettajuuden
toimintamallien kuvailuun ja heidän kokemustensa laatuun.
Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2015-2016 aikana, kun mm. samanaikaisopettajuuteen
ja laaja-alaisen erityisopettajan asiantuntijuuteen kannustavan oppimisen
ja koulunkäynnin kolmiportaisen tuen ohjeistus oli ollut käytössä kouluissa
viiden vuoden ajan.
Tutkimuksen laadullisessa osassa havaittiin opettajien toivovan ja tarvitsevan
lisää tietoa ja kokemusta samanaikaisopettajuuden toimintamalleista.
Merkittävimmäksi hyödyksi opettajat nimesivät vastuun jakamisen ja vertaistuen
mahdollisuuden sekä oppilaiden yksilöllisemmän opetuksen kahden opettajan
toimiessa opetusryhmässä samanaikaisesti. Määrällisessä tarkastelussa
huomattiin, ettei työvuosien määrällä ollut tässä aineistossa merkittävää vaikutusta
opettajien kokemuksiin samanaikaisopettajuudesta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27677]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
Saloniemi, Mervi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Kaipainen, Jaana; Telimaa, Henrika (2020)Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan ... -
Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
Honkanen, Satu (2017)Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, ... -
Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
Liikaluoma, Jenni (2015)Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja ...